Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Urheilu

Juoksukoulu, osa 4

Järjenjuoksukoulua ja synnytysvalmennusta

Tommi Piispa Lahden Hiihtostadionilla Kuva: Juha Honkonen

─ Onko tämä juoksukoulu? Nämä tuntuvat lähinnä älyllisiltä harjoitteilta, Etelä-Suomen Sanomien juoksukouluun osallistuva Anu Tamminen puhahtaa pilke silmäkulmassa.

Kieltämättä kaikkien harjoitusten muistaminen tekee tiukkaa. Olemme Lahden Hiihtostadionin sisällä sijaitsevalla juoksuradalla ja teemme kymmenen voima- ja venytysliikkeen sarjaa.

On punnerruksia, supermies- ja linkkariselkäliikkeitä, yhden ja kahden jalan kyykkyä, vatsoja kiertäen ja suoraan ylöspäin, päkiähyppyjä, takareiden nostoa sekä käsien juoksuliikkeitä. Huh!

Toisella kierroksella tekniikka alkaa kuitenkin jo sujua. Silloin tulee kunto vastaan.

─ Pahimmalta tuntuvat nuo selkähommat, Tommi Piispa kiteyttää monen tuntemukset. Selkälihaksia tulee treenattua vähän.

Kuntopiiriä tehdessä mieleen iskostuu, ettei juoksua harjoitella vain juoksemalla. Tärkeää on myös kehittää tasapainoa, kimmoisuutta, tekniikkaa ja tietysti lihasten kestävyyttä.

 

Selkien lisäksi myös vatsalihakset huutavat hoosiannaa.

─ Nyt on kunnon irvistyksiä! Otetaan passikuvat, juoksuvalmentaja Tapio Kekki lohkaisee.

─ Vedetään niin että kahvat sulavat!

Jälleen kupletin juoni menee niin, että huippujuoksija Ossi Kekki tekee ensin ja muut sitten perässä. Hänkin hauskuuttaa oppilaita, kun makaamme selällämme tekemässä vatsoja koivet kohti kattoa.

─ Tämä näyttää kieltämättä koomiselta, kuin synnytysvalmennusta.

Pää pitää muistaa pitää alhaalla. Kaikki repeävät, kun huuto kuuluu:

─ Pää näkyy!

Juoksutekniikan perusasioita

- Ryhdikäs asento. Vartalo on suorassa linjassa ja pienessä etunojassa. Lantio ylhäällä. ”Ei istuta”.

- Askel painopisteen alle. Askel tulee alas joko hieman päkiällä, koko jalkapohjalla tai kantapäällä. Tärkeintä on, että askel ei tökkää eteen vaan osuu lantion alle. Tällöin jalkaan ei kohdistu turhaa jarruttavaa törmäysvoimaa, vaan askel jatkuu luontevasti saman tien ponnistusvaiheeseen. Tässä on tärkeää muistaa esijännitys nilkassa, jotta askel tulee terävästi maahan ja etenee ponnistuk-seen. Juoksu rullaa sulavasti eteenpäin.

- Nilkka-polvi-lantio-linjaus. Jalan osuessa maahan nilkka, polvi ja lantio ovat päällekkäin samassa linjassa.

- Lantio pitää. Lantio pysyy jämäkkänä askeleen tukivaiheessa eikä petä sivulle tai alas. Tämä on yleinen kohta mistä askeleen energiaa ”vuotaa” muualle kuin eteenpäin menemiseen.

- Kädet 90 asteen kulmassa ja hartiat rentoina. Kädet liikkuvat rennosti. Ajatus, että liikutetaan kyynärpäitä eikä ”vasaroida”. Hartiat pysyvät rentoina.

- Katse horisonttiin tai hieman etuviistoon.

- Kaikki liikkeet suuntautuvat eteenpäin. Kaikki sivuille suuntautuvat liikkeet vievät energiaa pois eteenpäin menemisestä. Erityisesti keskityttävä nilkan työntöön ja käsien liikerataan.

- Rentous. Kaikista edellä mainituista keskittymistä vaativista kohdista huolimatta säilytetään rentous juoksussa.

Lähde: Tapio ja Ossi Kekki
Juha Honkonen
juha.honkonen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X