Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Urheilu

Juoksukoulu, osa 1.

”Purista perseellä normaalisti”

Pidä juoksu ylhäällä.

Etelä-Suomen Sanomien juoksukoulun ensimmäisessä osassa käytiin läpi hyviä syitä lenkkeilyn aloittamiseksi sekä juoksutekniikkaa teoriassa. Seuraavalla kerralla on jo käytännön eli juoksemisen vuoro.

Ohjaajina kurssilla ovat maajoukkuejuoksija Ossi Kekki ja hänen isänsä, juoksuvalmentaja Tapio Kekki. Heti kättelyssä he tähdensivät motivaation tärkeyttä. Juokseminen ei ole ikävää, jos ei pingo liian kovaa.

– Matka ei tapa vaan vauhti, Tapio Kekki muistutti.

– Tavoite on hyvä olla. Hyvä mielikin on hyvä tavoite.

Juoksukoululaisten tavoitteeksi asetettiin Kuivannon kymppi marraskuussa.

 

Motivaation lisäksi juoksuharrastuksessa tärkeää on harjoittelun seuranta ja pitkäjänteisyys eli säännöllisyys.

Kouluun osallistuvista vain vähemmistö on pitänyt harjoituspäiväkirjaa. Asia muuttunee, sillä Kekit painottivat muistiinpanojen tärkeyttä. Ruutupaperikin käy.

Kunto tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Tärkeimpiä ovat kestävyys ja nopeusreservi. Maratoonari tarvitsee erityisesti ensimmäistä ja pikajuoksija jälkimmäistä. Maileri himoitsee kumpaakin.

 

Mitä elimistössä tapahtuu juoksuharjoittelun aikana?

Hormonit hyrräävät. Elimistö pyrkii pääsemään helpommalla. Se mukautuu rasitukseen erittämällä muun muassa suorituskykyä lisäävää adrenaliinia.

Kun rasitusta on reilusti, suonissa virtaa hyvänolontunnetta antavaa endorfiinia. Juoksijat puhuvat jopa humalasta.

– Kun lenkiltä tulee, maailma tuntuu helpommalta, Kekki kiteyttää.

 

Ensin opetellaan oikea tekniikka ohjaajan kanssa, siirretään se hissukseen käytäntöön ja aletaan toistaa ja toistaa. Toistoja tehdään niin paljon, että oikeasta tekniikasta tulee automaatio.

Vaikka ei ole lahjakas geneettisesti, voi olla lahjakas harjoittelija.

Juoksun pitäisi olla rentoa, väljää ja rullaavaa. Yksi vinkki pitää juoksu rentona on painaa etusormea ja peukaloa yhteen. Näin käsi ei puristu nyrkkiin ja liialta puristamiselta vältytään.

”Pidä juoksu ylhäällä” tarkoittaa, ettei väsyneenäkään saisi lysähtää. Jos juoksuasento menee kasaan, lihakset eivät saa tehojaan irti. Varsinkin pakaralihakset tuppaavat kiristymään liikaa.

– Purista perseellä normaalisti, sanoi viisaasti Kummeli-sketsiohjelmankin valmentaja, naurattaa valmentaja Kekki oppilaita.

Juoksuaskeleen kimmoisuus ja askelpituus paranevat kehittyvän lihaskunnon myötä.

– Juoksutekniikka ei ole koskaan valmis, Ossi Kekki sanoo.

Viime vuoden Suomen mestari paljastaa, että hänkin joutuu harjoittelemaan oikeaa tekniikkaa.

Juha Honkonen
juha.honkonen@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X