Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Isolla porukalla yhtä köyttä vetäen - Lahti Historic Rallyn järjestelymuutoksilla haetaan kisalle jatkuvuutta

Jari-Matti Latvala on ollut tuttu näky MM-sarjan lisäksi myös Lahden Historic Rallyssa. Kuva: Mirja Hussain

Vuodesta 2002 asti Lahdessa ja sen ympäristössä kaasuteltu Lahti Historic Rally pärähtää käyntiin taas heinäkuussa.

Tällä kertaa tapahtuma järjestetään kuitenkin eri poppoolla kuin ennen. Aiemmin rallin läpiviemisestä sekä onnistumisesta oli vastuussa pelkästään Poppoo Team. Nyt kilpailu on saanut tuekseen uuden yhdistyksen, Lahti Historic Rallyn.

Uuteen yhdistykseen kuuluu kuusi seuraa, jotka ovat jo aiemminkin olleet mukana rallin järjestämisessä.

Järjestämisvastuussa olevat seurat ovat Lahden UA, Heinolan UA, Poppoo Team, Kouvolan Seudun Autourheilijat, Lammin UA sekä Päijät-Hämeen UA.

Puhumme samaa kieltä ja olemme autourheiluihmisiä. Puheenjohtaja Kari Kukkamäki

- Kisa kävi yhdelle seuralle liian raskaaksi. Kulut nousivat yli äyräiden, Lahti Historic Rally ry:n puheenjohtaja Kari Kukkamäki sanoo.

Paljon valmista ja paljon töitä

Uusi yhdistys perustettiin viime tammikuussa. Asiaa alettiin ensimmäisen kerran suunnitella jo vuosi sitten syksyllä.

- Paljon on ollut hommaa. Ensin piti hakea rekisteröintiä. Sen jälkeen täytyi anoa AKK:n jäsenyyttä. Näissä asioissa on tietynlainen marssijärjestys, jota pitää noudattaa. Eli ei voi seuhtoa siellä sun täällä. Ralliin on aikaa vaivaiset yhdeksän viikkoa. Nyt olemme siinä pisteessä, että kilpailijat voivat alkaa ilmoittautua. Ajoreitti on myös valmis. Kyllä jokaisella osa-alueella on silti vielä rutkasti töitä. Perusta on kuitenkin valmis. Sen päälle on aika helppoa lähteä rakentamaan, kilpailun tiedottaja Jani Seppälä kertoo.

Vimmatusti paperitöitä

Rallin järjestäminen ei ole mikään läpihuutojuttu. Valmisteluvaiheessa pitää ottaa kaikki mahdolliset ja jopa mahdottomat asiat huomioon.

- Paperitöitä on aivan vimmatusti. Muun muassa poliisista sekä ely-keskuksesta täytyy selvittää lukuisia asioita. Erilaisia lupia pitää anoa aivan järkyttävä määrä. Ne luvat myös maksavat aika paljon, Seppälä korostaa.

Nyt kun edessä on uuden organisaation ensimmäinen yhteisponnistus, olisi suotavaa, että kaikki seurat olisivat samalla kartalla.

- Toki seuroilla on ollut erilaisia toimintatapoja. Nyt ei voi olettaa, että joku hoitaa automaattisesti tietyn jutun. Eivät meillä kipinät sentään ole lennelleet. Puhumme samaa kieltä ja olemme autourheiluihmisiä. Vaikka edustammekin eri seuroja, niin olemme silti tehneet jo vuosikausia yhteistyötä. Yhteinen sävel on ollut alusta lähtien näkyvillä, Kukkamäki sanoo.

Ralli halutaan pitää Lahdessa

Uusi yhdistys laitettiin pystyyn myös siksi, että kyseinen Lahti Historic Rally pysyisi näissä samoissa maisemissa myös tulevaisuudessa.

- Kansainvälinen autourheiluliitto FIA päättää sen, saako Suomi tämän EM-osakilpailun järjestettäväkseen vai ei. AKK päättää sen jälkeen, saako Lahti kisan hoidettavakseen. Meidän organisaatiomme tehtäväksi jää näyttää, että Lahti ansaitsee sen. Meillä on hyvä ryhmä kasassa tekemässä tätä hommaa. Sellaista syytä, miksi EM-osakisaa ei ajettaisi Lahdessa, ei ole näköpiirissä, Seppälä ja Kukkamäki sanovat kuin yhdestä suusta.

Eerikki Lyytikäinen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X