Urheilu

Suomalaistutkimuksen yllättävä tulos: fyysinen liikunta on tärkeässä osassa elektronisen urheilun huippuosaajien treeniä

Suomen CS:GO -maajoukkue Indonesian MM-turnauksessa. Kuvassa alhaalla vasemmalta oikealle Aleksi ”Aleksib” Virolainen, Niko ”naSu” Kovanen, Tony ”arvid” Niemelä, Juho ”Juhob” Lampinen ja takarivissä joukkueen valmentaja Otto Takala. Joukkueen Miikka "suNny" Kemppi puuttuu kuvasa.

Kilpailullinen pelaaminen eli elektroninen urheilu on muuttunut harrastelusta lajiksi, missä turnausten päävoitoista voi kuitata miljoonia euroja. Suomalaistutkijat Tuomas Karin ja Veli-Matti Karhulahti Jyväskylän ja Turun yliopistoista ovat tuoreessa uraauurtavassa tutkimuksessa selvittäneet fyysisen liikunnan roolia e-urheilussa.

Eurooppalaisia ja pohjoisamerikkalaisia pelaajia kartoittaneen Do E-Athletes move? A Study on Training and Physical Exercise in Elite E-Sports -tutkimuksen mukaan tyypillinen e-urheilija käyttää keskimäärin noin tunnin fyysiseen harjoitteluun päivässä. Lenkkeily ja voimaharjoittelu olivat tyypillisiä tutkimuksessa havaittuja liikuntamuotoja.

E-urheilijoita maailmanmestaruuteen valmentanut Otto Takala pitää fyysistä harjoittelua erittäin tärkeänä osana e-urheilijan harjoitusohjelmaa.

- Mitä pidemmälle laji kehittyy, sitä enemmän se tulee olemaan tärkeässä roolissa. Pelejä ratkaisevat pienet tekijät, kun pelilliset taidot alkavat olla tapissa.

- Huipputasolla parhaat joukkueet tarvitsevat pitkäaikaista tavoitteellista harjoittelua, jotta he jaksavat pelata henkisesti ja fyysisesti turnauksen läpi. Turnaukset ovat kovia paikkoja, Takala painottaa harjoittelun tärkeyttä.

Kuntoilulla MM-kultaa

Tuoreena lajina elektronisen urheilun tarkat harjoittelumetodit eivät ole ehtineet vielä vakiintua, mutta joitakin teemoja on Takalan mukaan noussut esiin.

- Hyvä e-urheilijan viikoittainen harjoittelu koostuu järjestelmällisestä ja monipuolisesta liikkuvuuden ylläpitämisestä. Erityisesti huomiota kiinnitetään niskan ja hartiaseudun sekä ranteiden liikkuvuuteen. Liikkuvuusharjoittelua on höystettävä säännöllisellä perusvoima- ja kestävyysharjoittelulla.

Suomen Counter-Strike: Global Offensive -pelin maajoukkue voitti kultaa Takalan teesien avittamana viime lokakuussa Indonesiassa järjestetyissä MM-kisoissa. Hän toimi joukkueen valmentajana sekä huoltajana.

Counter-Strike: Global Offensive on yksi tämän hetken suosituimmista e-urheilupeleistä.
 

Pelaajana samassa joukkueessa kultaa voittanut Aleksi ”Aleksib” Virolainen on hyvä esimerkki pelaajasta, joka on omaksunut fyysisen harjoittelun osaksi treenirutiiniaan.

- Käyn pari kertaa viikossa lenkillä ja teen lihaskuntoa joka päivä. Teen leukoja, vatsoja, punnerruksia ja yleislihaskuntoa. Käyn nostamassa painoja salilla vähän vähemmän.

- Saattaa olla joskus sellainen päivä, etten tee mitään hikeen asti, keskimäärin tunnin päivässä kuntoileva Virolainen letkauttaa.

Liikunta tukee henkistä suorituskykyä

Takalan mukaan kuntoilun ensisijaisena tarkoituksena ei ole tehdä atleettista huippu-urheilijaa, vaan huolehtia e-urheilijoiden yleisestä henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista.

- Vatsalihasten tai hauiksen koko ei ratkaise pelien lopputulosta. Hyvinvoinnin ylläpitäminen säännöllisen liikunnan avulla edesauttaa merkittävästi myös jaksamista ja keskittymiskykyä, Takala lisää.

Nykyisin ENCORE-joukkueessa pelaava Virolainen on samoilla linjoilla.

- Liikunta pitää mielen virkeänä. Fyysinen kuntoilu on e-urheilun tulevaisuudessa varmasti todella tärkeää. Eri organisaatiot ja joukkueet pitävät huolen, että pelaajat ovat kunnossa.

”5,5 tuntia päivässä”

Suomalaistutkimuksessa selvisi, että kaiken kaikkiaan kovan luokan e-urheilijat harjoittelevat keskimäärin vajaat kuusi tuntia päivittäin.

Virolainen käyttää huomattavasti aikaa myös tavalliseen pelaamis- ja joukkueharjoitteluun. Kaikkeen harjoitteluun Virolaiselta kuluu päivittäin tunti poikineen.

- Kolmesta kahdeksaan tuntia maksimissaan. Jos on harjoitukset joukkueen kanssa, siihen tulee yleensä pieni lämmittely ja neljä tuntia pelaamista. Jos puhutaan kehittävästä harjoittelusta, niin sitä tulee 2-6 tuntia. Välillä voi tulla enemmän tunteja, mutta se ei ole enää niin kehittävää.

Takalan mielestä puheet e-urheilun epäurheilumaisuudesta voitaisiinkin jo lopettaa.

- E-urheilussa, siinä missä monessa muussakin lajissa, pitää harjoitella tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti pärjätäkseen. Se vaatii henkisiä ominaisuuksia, systemaattista harjoittelua ja tavotteiden asettamista. Paljon semmoisia kilpailullisia tekijöitä, joita on monessa muussakin urheilulajissa.

Antti Hartikainen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Näytä lisää

Lue seuraavaksi X