Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Terveys ja hyvinvointi

Tarkista työergonomia ja helli selkääsi Maailman selkäpäivän kunniaksi

Selkävaivat ovat lisääntyneet erityisesti 30–54-vuotiailla naisilla. Kuva: Colourbox

Tänään maanantaina vietetään Maailman selkäpäivää. Selkäpäivän kansainvälinen teema on "liikuta selkääsi". Selkäpäivä avaa samalla Suomessa tällä viikolla vietettävän Selkäviikon.

Selkävaivat ovat melkoinen suomalaisten kansantauti. 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkävaivoista jossain vaiheessa elämäänsä.

Ne ovat lisääntyneet 2000-luvulla sekä miehillä että naisilla, mutta eniten 30-54-vuotiailla naisilla.

Selkävaivojen taustalla saattaa olla esimerkiksi liikkumattomuutta tai huonoa ergonomiaa. Näillä Selkäliiton vinkeillä selkäkipuja voi yrittää välttää sekä etätöissä että työpaikalla.

1. Istutko väärällä korkeudella?

Pidä huoli siitä, että työpöytä on tarpeeksi suuri ja oikealla korkeudella. Hartioiden pitäisi olla rennot ja kyynärvarsien noin 90 asteen kulmassa.

2. Työskenteletkö läppärillä?

Siinä tapauksessa työpöydälle kannattaa panna myös lisänäyttö, näppäimistö ja hiiri, sillä niiden kanssa ergonomia on paremmalla tolalla. Kannattaa opetella käyttämään hiirtä molemmilla käsillä, niin hartiaseudun toispuolinen kuormitus helpottuu. Yksi vaihtoehto on rullahiiri.

3. Lösähdätkö etäpäivänä sohvalle?

Etäpäivänäkään töitä ei kannata tehdä millä tahansa tuolilla. Hyvä työtuoli tukee selkää ja helpottaa ryhdin pitämistä luonnollisena. Apuna voi käyttää myös jalka- ja alaselkätukia.

4. Istutko koko päivän?

Huonossa asennossa pitkään kököttäminen kuormittaa niska-hartiaseutua ja alaselkää, ja hyvässäkin asennossa liian pitkät työrupeamat jäykistävät tuki- ja liikuntaelimistöä. Samalla verenkierto ja kudosten aineenvaihdunta heikkenee ja ryhti painuu kasaan.

Taukoja kannattaa pitää puolen tunnin välein.

Verenkiertoon voi vaikuttaa esimerkiksi työasentoa vaihtamalla ja rentoutusharjoituksia tekemällä. Esimerkiksi Selkäliitolta voi tilata sähköpostiinsa ilmaisen päivittäisen taukojumppamuistutuksen jumppaohjeineen.

5. Mitä teet töiden jälkeen?

Liikkeelle kannattaa lähteä myös työajan päätyttyä, jotta tuki- ja liikuntaelimistö palautuu istumisesta. Muutenkin monipuolinen ja säännöllinen liikunta on selälle hyväksi. Lisäksi mielihyvää tuottava liikunta jopa lievittää selkäkipua.

Arkiliikunta on yksi helppo tapa saada liikettä elämään.

6. Pendelöitkö?

Junassa tai lentokoneessa läppäriä ei kannata pitää sylissä, koska se kuormittaa kaularankaa ja venyttää niskalihaksia. Pöytätaso on alustana parempi.

Muutenkin julkisissa kulkuvälineissä työskentely läppärin kanssa on epäergonomista, joten sitä kannattaa tehdä vain harvoin ja lyhyen aikaa.

Lähde: Selkäliitto

Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X