Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Terveys ja hyvinvointi

Ihminen painuu iän myötä kumaraan, liikunta auttaa koukkuselkään

Hyperkyfoosia voi helpottaa vanhempanakin.

Selkä suoraksi ja napa sisään, siinä hyvän ryhdin alku. Kuva: Salonen Armi

Iän karttuessa keho väistämättä rappeutuu. Muutokset alkavat yleensä näkyä viimeistään neljän- ja viidenkymmenen ikävuoden kohdalla.

— Ensimmäisten vanhenemismuutosten voidaan sanoa alkavan kehossa jo 20—30-vuotiaana, sanoo Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola.

Yksi selkeästi vanhuuteen liitetty ulkoinen ominaisuus on koukkuselkä. Yläselän etukumara ryhti on tyypillinen iäkkäillä ihmisillä.

Rintaranka kaartuu ihmisellä luonnostaan taaksepäin, ja tätä kaarta kutsutaan kyfoosiksi. Kun kaari korostuu ja ryhti painuu kumaraan, muodostuu hyperkyfoosi.

Moni asia muuttaa asentoa

Selän kumara ryhti voi johtua monista eri tekijöistä. Hyperkyfoosia vakavammat, huomattavat ja kivuliaat selkärangan kiertymät liittyvät yleensä neurologisiin sairauksiin. Tällaisia ovat muun muassa Parkinson ja nikamien kasvuhäiriö, Scheuermannin tauti.

Kiropraktikko Juho Hynnisen mukaan kamptokormiaksi kutsuttua kyttyräselkäisyyttä voidaan epäillä siinä vaiheessa, kun liikelaajuus on käytännössä olematonta eivätkä kivut helpotu esimerkiksi tavanomaisella lääkityksellä. Kamptokormiasta poiketen hyperkyfoosi on rakenteellinen vaiva.

Tilaan saattaa liittyä esimerkiksi osteoporoosia. Kun luusto haurastuu, alkavat selkärangan nikamien etuosat murtua ja antaa periksi. Tällöin nikamat alkavat muistuttaa muodoltaan kiiloja ja ryhti painuu. Myös välilevyillä ja nikamia toisiinsa niveltävillä fasettinivelillä on merkitystä.

Iän myötä välilevyt alkavat kuivua, ja jos paine kohdistuu väärään kohtaan rankaa, levyt voivat alkaa pullistella. Fasettinivelten kuluessa nekin antavat periksi etupainoiselle ryhdille.

Tyypillisesti hyperkyfoosiksi kutsutaan tilaa, jossa rintarangan taittokulma on röntgenillä mitattuna 40—50 astetta.

Määrittelyitä tärkeämpää on kuitenkin pitää omasta hyvinvoinnista huolta, oli diagnoosia tai ei.

Hyperkyfoosi ei automaattisesti ole kivulias, sanoo Hynninen. Hänen mukaansa kipu ei olekaan ainoa tai edes tärkein syy hoidattaa tilaa kuntoon.

— On hyvä miettiä, mitä muita muutoksia aiheutuu. Liikelaajuus voi olla pienentynyt, kasaan painunut ryhti voi muuttaa hengitysrytmiä, ja se taas vaikuttaa ääreisverenkiertoon.

Tupakointikin huonontaa ryhtiä

Yksi riskitekijä on Selkäliiton Sihvolan mukaan tupakointi. Se haittaa hapen ja ravinteiden pääsyä välilevyihin. Tämä taas edistää välilevyjen rappeutumista ja lisää niiden vammautumisalttiutta.

Tupakointi vähentää myös luun mineraalitiheyttä, mikä voi johtaa ennenaikaiseen osteoporoosiin, nikamien haurastumiseen ja mikromurtumiin.

Hyperkyfoosin ehkäisemisessä auttaa tupakoimattomuuden lisäksi monipuolinen liikunta. Hynninen korostaa, että liikuntamuodoista parhaita ovat liikkuvuuteen keskittyvät lajit.

— Kuntosali on erinomainen paikka vahvistaa lihaksistoa, mutta siellä tehdään monia asioita jäykällä selällä, jolloin liikkuvuutta ei tule.

Kasaan painunut ryhti voi muuttaa hengitysrytmiä, ja se taas vaikuttaa ääreisverenkiertoon.

Hänen mukaansa esimerkiksi jooga on hyvä laji. Siinä keskitytään rangan monipuoliseen liikkeeseen.

Jos hyperkyfoosi vaivaa, on hyvä hakeutua lääkärin puheille tilan kartoittamiseksi. Hynninen kuitenkin muistuttaa, ettei lääkäri yleensä voi auttaa kuin lääkitsemisessä.

— Jos selkä on kipeä, kipu tietysti vaikeuttaa liikuntaa. Tällöin on hyvä ensin hoidattaa kipu pois asianmukaisin menetelmin. Sitten pitää kuitenkin keskittyä liikkuvuusharjoitteisiin, sillä vain sen avulla tilaa voidaan korjata, Hynninen muistuttaa.

Tästä kumara ryhti johtuu

Selkäranka muistuttaa muodoltaan hieman s-kirjainta. Kaularanka ja lanneranka kaartuvat eteenpäin, lordoosiin. Niiden välissä rintaranka sen sijaan kaartuu taakse ja muodostaa kyfoosin. Selkärangan kaaret tekevät selästä joustavan ja takaavat, että kehon paino jakautuu tasaisesti. Näin myös tasapaino on helpompi säilyttää.

Hyperkyfoosiksi kutsutaan rintarangan korostunutta kaarta. Ilmiö muotoutuu yleensä pitkällä aikavälillä, mutta on tuttu erityisesti monelle ikääntyvälle. Hyperkyfoosin syntyyn voivat vaikuttaa muun muassa rintarangan nikamien ja välilevyjen kulumamuutokset, jolloin rintarangan asento painuu kasaan ja ryhti etukumaraan.

Esimerkiksi osteoporoosin heikentämät ja latistamat nikamat voivat aiheuttaa selkärangan kasaan painumista ja ryhdin muuttumista etukumaraksi. Tila voi johtua ikääntyneillä myös selkälihasten heikkoudesta.

Ryhdin muuttuminen etukumaraksi aiheuttaa kyfoosin korostumista ja pään työntymistä eteen. Tällöin yläselän, hartioiden ja niskan lihakset ovat jatkuvassa venytyksessä ja kaulan lihakset sen sijaan lyhenevät.

Tämä kuormittaa lihaksia ja heikentää niiden toimintakykyä. Seurauksena voi olla niska- ja hartiakipuja sekä päänsärkyjä. Muuttunut asento vaikuttaa tasapainoon, altistaa kaatumisille ja murtumille sekä heikentää yleistä toimintakykyä.

Maija Liikkanen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X