Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Terveys ja hyvinvointi

Näin saat kesäjalat kuntoon helposti kotikonstein

Kesällä kannatta kokeilla myös paljain jaloin kävelyä.

Tuliko rakko kantapäähän tai varpaaseen? Hiertääkö kenkä?

Ei hätää. Kun otat jalkojen kotihoidon päivittäiseksi rutiiniksesi, voit ehkäistä ihovaurioiden syntymistä ennalta - ja astella huoletta avonaisissa kesäkengissä.

Puhtaat jalat voivat hyvin

Jalkojen perushoidon voi aloittaa jalkakylvyllä, jos jalkojen iho on terve eikä jaloissa ole haavaumia. Pelkkä lämmin vesi riittää, mutta jalkakylpyaineilla on virkistävä ja pehmentävä vaikutus. Pesun tai kylvyn jälkeen jalat kuivataan huolella, myös varpaiden välit. Jos varpaidenväleihin jää vettä, sinne tulee helposti hautumia.

- Jalkojen säännöllinen rasvaus jalkavoiteella pitää jalkojen ihon kunnossa ja estää kovettumien syntymistä, mutta varvasvälejä ei kannata voidella. Jos iho ei ole kovin kuiva, riittää, kun jalat rasvaa 2-3 kertaa viikossa, jalkahoitoja tekevä kosmetologi Maiju Pehkonen ohjeistaa.

Varpaiden kynnet on hyvä leikata riittävän usein, ei kuitenkaan liian kaareviksi ja lyhyiksi. Jalkaraspia on turha käyttää kovin tiuhaan, ahkera hiominen vain kiihdyttää kovettumien syntymistä.

Pirtsakka lakka piristää kesäkynsiä, mutta jatkuvaan käyttöön sitä ei suositella. Lakka estää kynttä hengittämästä ja voi altistaa kynsisienelle.

Pehkonen korostaa, että terveiden jalkojen hoito onnistuu helposti kotona.

- Esimerkiksi diabetesta sairastavan on kiinnitettävä jalkojensa hyvinvointiin huomiota ihan eri tavalla. Diabeetikoille ei suositella esimerkiksi jalkakylpyjä.

Varaudu rasitukseen ennalta

Liikunta on hyväksi jalkojen verenkierrolle.

- Esimerkiksi seisomatyötä tekevälle kompressiosukat ovat hyvä ratkaisu. Seisomatyössä jalat turpoavat ja väsyvät nopeasti, Pehkonen sanoo.

Jos tiedossa on lomamatka ja paljon kävelyä, pienikin ihovaurio voi pilata lomatunnelman. Rikkoutunut iho taas saattaa toimia kulkureittinä bakteereille, jotka aiheuttavat tulehduksen.

Pehkonen neuvoo käytä puhtaita, kiristämättömiä sukkia.

- Jos iho ei ole kovin kuiva, jalat kannattaa rasvata jalkarasvalla 2-3 kertaa viikossa. Kuivaa ihoa on rasvattava vielä useammin.

Päkiäpehmuste tai pohjallinen voivat ehkäistä jalkapohjan rakkojen syntymistä. Jalkaterien ja varpaiden virheasentoja voi suojata pehmusteilla.

Apteekista saatavaa rakonestopuikkoa kannattaa myös kokeilla. Valmistetta voi sivellä ja lisätä vain terveelle iholle.

Avuksi hiertymiin

Jos hiertymä kaikesta huolimatta syntyy, apuun kannattaa ottaa rakkolaastari. Tavallinen laastari riittää, jos hankautunut iho punoittaa vain hieman.

Hiertymää ei kannata altistaa uudelle hankautumiselle, jotta iho ei rikkoudu. Vaihda kenkiä.

Etenkin diabeetikoiden on hoidettava pienetkin hiertymät hyvin infektiovaaran vuoksi.

Hoida rakkoja oikein

Rakko kannattaa puhdistaa aluksi joko juoksevalla vedellä tai haavanpuhdistusaineella. Rakkolaastari suojaa ihoa ja helpottaa kipua ja painetta. Se pysyy paikallaan useita päiviä, eikä sitä pidä irrottaa. Laastari irtoaa itsekseen muutaman päivän kuluttua.

Rakkoa ei ole syytä puhkaista. Rakkolaastarin voi kiinnittää rakon päälle kuivalle iholle. Isoihin rakkoihin voi käyttää myös haavanhoitotuotteita.

Jos iho ehtii tulehtua, on syytä käydä lääkärissä. Tulehtuneelle iholle ei saa kiinnittää rakkolaastaria.

Milloin jalkahoitoon?

Jalkahoitoon kannattaa hakeutua siinä vaiheessa, jos kynsissä on selviä muutoksia. Ammattilaisen hoitoon kannattaa mennä myös silloin, kun ei itse pysty leikkaamaan varpaankynsiään eikä näe, missä kunnossa jalkapohjat ovat.

- Kynsivallitkin voivat punoittaa ja aristaa. Myös silloin kyseessä voi olla tulehdus, joka pitää hoitaa, Pehkonen sanoo.

Jalkaterapeuttien lisäksi jalkahoitoja tekevät jalkojen hoitajat, jalkahoitajat ja kosmetologit.

Täydelliseen jalkahoitoon sisältyy jalka-analyysi, jalkakylpy, kovettumien poisto ja kynsihoito sekä hieronta ja rasvaus.

Piia Kujala
piia.kujala@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X