Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Terveys ja hyvinvointi

Huonokuuloisten määrä on kasvussa ikähaitarin molemmissa päissä - poimi vinkit kuulon suojaamiseen

Käytä suojaimia koko melualtistuksen ajan.

Hyvällä kuulemisella on suuri merkitys vuorovaikutuksen sujumiseen ja toimintakyvyn säilymiseen.

Kuuloliiton mukaan huonokuuloisten määrä on kasvussa ikähaitarin molemmista päistä. Eläkeikäisistä joka kolmannella arvioidaan olevan jonkin asteinen kuulonalenema, ja suurimalla osasta yli 75-vuotiaista kuulo on heikentynyt. Tuoreiden tutkimusten mukaan myös nuorten huonokuuloisuus on lisääntynyt.

Yhdysvalloissa vietetään toukokuun viimeisenä päivänä kuulonsuojelupäivää, ”Save Your Hearing Day”. Suomalaisessa teemapäiväkalenterissa päivää ei vielä näy, mutta asia on meilläkin ajankohtainen kesän ulkoilmakonserttien kynnyksellä.

Amerikassa teemapäivän arvellaan juontavan juurensa siitä, että juuri 31. toukokuuta vuonna 1976 saavutettiin Guinnesin ennätystenkirjaankin päätynyt ennätys maailman kovaäänisimmästä rokkikeikasta. The Who -yhtye soitti Englannissa Charltonin urheilukentällä 76 000 watin tehoilla ja äänenvoimakkuudeksi mitattiin 120 desibeliä.

Suomessa konserttien ja festareiden äänenpainetasot liikkuvat tavallisesti 90-100 desibelissä. Vaikka viime vuosina äänitasot on saatu laskemaan, festareille ja konsertteihin kannattaa varata korvatulpat. Jo ihmismassa saa äänillään desibelitasot nousemaan.

Näin suojaat kuuloasi

1. Kuulon suojaaminen on tarpeen silloin, kun et kuule toisen ihmisen puhetta metrin etäisyydeltä tai keskustelua täytyy käydä huutaen.

2. Käytä kuulonsuojaimia, kun melutasot ylittyvät.

3. Käytä oikeita korvatulppia. Pumpuli, paperi tai omat sormet eivät ole niitä.

4. Käytä suojaimia koko melualtistuksen ajan. Korvat eivät ehdi mukautua nopeisiin äänitasojen muutoksiin.

5. Älä seiso liian lähellä kaiuttimia.

6. Älä huuda toisen ihmisen korvaan - se voi vahingoittaa kuuloa.

7. Pidä lepohetki kovien äänitasojen jälkeen. Kuulon pitää palautua rasituksesta.

8. Huomioi, että alkoholi alentaa kykyä huomata voimakkaita äänitasoja.

9. Vähennä kannettavan musiikkisoittimen käyttöä ja äänenvoimakkuutta. Käytön turvallisuus riippuu äänenvoimakkuuden lisäksi kuunteluajan pituudesta ja kuunteluympäristöstä.

Lähteet: Kuuloliitto, Holiday Insights

Kuulonsuojelupäivä keskiviikkona 31.5.

Leila Mehto
leila.mehto@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X