Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Liikenne

Kaksisuuntainen lataus voi mullistaa sähköautojen käytön

Nissan Leaf sai helpommin lähestyttävän ulkomuodon, entistä isomman akun ja ajoa avustavaa tekniikkaa.

Sähköautoilun pääkaupungiksi kutsutun Oslon pormestari Marianne Borgen oli paikalla Nissan Leafin esittelyssä. Borgenin mukaan Oslossa ei ole tapahtunut ihmettä, vaan siellä on tehty kovasti töitä sähköautoilun edistämiseksi. Kuva: Teppo Komulainen

Kaksisuuntainen latausteknologia voi mullistaa sähköautojen käytön ja hyväksyttävyyden. Näin ainakin uskoo japanilainen autonvalmistaja Nissan, joka on aloittanut Tanskassa kokeilun, jossa yritykset voivat saada täysin maksuttomia ajokilometrejä.

- Uskomme, että se on jonkin todella suuren alku, hehkutti Nissan Europen hallituksen puheenjohtaja Paul Willcox ”sähköautoilun ihmemaan” Norjan pääkaupungissa Oslossa, jossa on tiettävästi maailman tihein, 1 200 julkisen latauspisteen verkosto.

Kaksisuuntainen lataus onnistuu Nissan Leafilla, jonka toinen mallisukupolvi Oslossa esiteltiin.

Kaksisuuntaisessa latauksessa auto kykenee vuorotellen lataamaan ja purkamaan akkua takaisin sähköverkkoon 1-2 minuutin jaksoissa, kun auton käyttäjän akulle määrittelemä minimivaraus on saavutettu. Auto toimii siis myös energiavarastona, jota purkamalla voidaan ylläpitää sähköverkon taajuutta.

Tällainen lataaminen rasittaa akkua huomattavasti vähemmän kuin nopea pikalataus, kertoi Nissan Europen energiapalvelujen johtaja Francisco Carranza.

- Se tuo lisää joustavuutta. Voimme hyödyntää enemmän uusiutuvaa tuuli- ja aurinkoenergiaa ilman, että sähköverkkoon pitäisi investoida lisää rahaa, Carranza selitti.

Kaksisuuntaisen latauksen ansiosta sähköauton käyttäjän sähkölasku voi kutistua murto-osaan.

Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen V2G-latauspiste asennetaan Helsingin Suvilahteen, Helenin aurinkovoimalan ja sähkövaraston yhteyteen.

"Ei ihme, vaan kovan työn tulos"

Norjassa on liikenteessä jo yli 120 000 täyssähköautoa ja yli 50 000 ladattavaa hybridiä - enemmän kuin missään muualla. Norjan ihme on syntynyt muun muassa lukuisilla verohelpotuksilla, ilmaisella pysäköinnillä, bussikaistan käyttöoikeudella ja vapautuksilla tietulleista.

- Kyseessä ei ole mikään ihme, vaan se on tulosta kovasta työstä, Oslon pormestari Marianne Borgen korjasi.

Oslo on lähes 10 000 asukkaan vuosittaisella kasvullaan yksi Euroopan nopeimmin kasvavista kaupungeista, ja 70 prosenttia sen väestöstä asuu kerrostaloissa. Se on teettänyt kotilataamisessa melkoista päänvaivaa, mutta kesäkuusta alkaen kaupunki on antanut latausasemien hankkimiseen rahallista tukea.

- Kannustimia tarvitaan vielä monta vuotta, mutta se ei saa olla pelkästään sähköautoilun tukemista. Keskustassa on vielä liikaa autoja. Pitää olla myös hyvin laadukas ja tehokas joukkoliikenne. Ympäristöystävällisyys kaupungissa pitää tehdä helpoksi, Borgen linjasi.

Suosituin sähköautomalli

Nissan tiedosti, että ensimmäinen, vuonna 2010 esitelty Leaf ei sammakkomaisella ulkomuodollaan vedonnut ihan kaikkiin.

- Suurin ero ensimmäiseen Leafiin verrattuna on se, että siirrymme sähköautomaisesta muotoilusta enemmän valtavirtaan, kaikkien hyväksymään muotoiluun, totesi Nissan Europen sähköajoneuvojen tuotemarkkinointijohtaja Francesco Giacalone.

Ensimmäistä Leafia on myyty maailmassa jo yli 283 000 - enemmän kuin mitään muuta sähköautomallia.

Ulkonäön lisäksi suuri mullistus Giacalonen mukaan on e-Pedal-toiminto, joka mahdollistaa auton ajamisen lähes pelkästään kaasupolkimella. Jarrupoljinta tarvitaan vain voimakkaissa jarrutuksissa. Auto pysyy jyrkässäkin ylä- tai alamäessä paikallaan, kunnes kaasupoljinta painetaan.

Nissan ottaa myös askelen kohti itseohjautuvaa autoa. Ensimmäisessä vaiheessa ProPilot avustaa yhdellä kaistalla ajamista ruuhkissa ja moottoriteillä. Vuonna 2019 on luvassa versio, joka selviää myös moottoritien kaistanvaihdoista sekä rampeille siirtymisistä.

Numeroina

Uusi Nissan Leaf perustuu edeltäjäänsä

Nissan Leafin pituus on kasvanut vajaat viisi senttiä ja leveys vajaat kaksi senttiä. Tavaratila on 435-litrainen eli 65 litraa aiempaa suurempi.

Edelleen kehitetyn sähkömoottorin tehoa on kasvatettu 110 kilowattiin eli 150 hevosvoimaan. Vääntömomentti on noussut 320 newtonmetriin.

Litiumioniakun kapasiteetti on kasvanut 40 kWh:iin. Toimintasäde kasvoi 378 kilometriin.

Maaliskuussa saapuva versio maksaa 39 300 euroa.

Teppo Komulainen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X