Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Liikenne

Kaksi blondia ja matkailuauto - näin sujui kahden naisen festarimatka Hämeenlinnaan

Matkailuautolla reissatessa ei tarvitse miettiä, onko kohdekaupungin hotelleissa tilaa esimerkiksi isompien tapahtumien aikana. Mikäli matkailuauton varustelusta löytyy oma wc ja suihku, voi auton parkkeerata vaikka yleiselle pysäköintialueelle, kunhan muistaa vain olla pystyttämättä leiriä auton ulkopuolelle.

Bürstner Brevioon mahtuu neljäkin matkustajaa, mutta kahden kesken ei tule liikaa tunkua. Kuva: Mervi Varonen

Kuinka monta blondia tarvitaan polttoainetankin korkin avaamiseen? Yksi riittää, kun pyytää pari miestä apuun: yhden korkin avaamiseen ja toisen sen sulkemiseen. Kiitos teille, huoltoaseman ritarit.

Kun alla on laina-auto, saattaa käydä niin, etteivät kaikki vimpaimet ole kuljettajalla heti hallussa. Pienet kommellukset voi ajatella myös siten, että ne antavat hauskoja matkamuistoja eivätkä lopulta laita liian suuria kapuloita rattaisiin. Aplodit kuskille siitä, että hän muisti kuitenkin laittaa laina-auton tankkiin dieseliä eikä sitä samaa bensiiniä kuin omaan autoon.

Oma majoitus mukana

Kesällä on mukava ottaa mökki mukaan ja lähteä tien päälle matkailuautolla. En omista omaa matkailuautoa (vielä), mutta onneksi on liikkeitä, joista kalustoa saa vuokrattavaksi.

Kuinka monta blondia tarvitaan polttoainetankin korkin avaamiseen?

Tällä kertaa kohteena oli rokkikonsertti Hämeenlinnassa, jonne kokoontui yli 50 000 ihmistä. Tapahtuma nostatti kaupungin ja lähitienoon majoitushinnat kattoon. Hotellihuoneesta joutui pulittamaan moninkertaisia summia normaalitaksoihin verrattuna. Kalliit hinnat ja yöpymispaikkojen vähyys on monelle satunnaiselle karavaanarille tarpeeksi hyvä syy ottaa omat vuoteet mukaan kesän tapahtumiin.

Käytännöllinen festarimökki

Sain lainaksi Bürstner Brevio 640:n. Se oli juuri sopiva kahden naisen festarimökki, 90 000 kilometriä ajettu, mutta siisti ja nätti.

Nukuimme takatilan vuoteissa mukavasti, jääkaapissa pysyivät eväät kylminä ja kaasuliedellä kiehuivat aamukahvit.

Kaasuhellalla sujuu mainiosti myös kahvinkeitto.
 

Oli helpotus huomata, että auton kattoikkunoiden hyttysverkot pitivät pintansa. Vain yksi purema kämmenselässä ”mökkiviikonlopun” jäljiltä on kiitettävä suoritus. Pimennysverhot puolestaan pitivät liian luonnonvalon poissa makuutilasta.

Auton omat suihku ja wc olivat tarpeen, sillä emme yöpyneet leirintäalueella, vaan kaupungin laidalla pysäköintialueella. Asfalttikenttä ei ehkä ollut kappale kauneinta Suomea, mutta se oli muutoin nappi valinta, lähellä kauppaa eikä vilkkaasti liikennöity.

Olin ostanut mukaan pari retkituolia, jotta voimme istuskella auringossa auton vieressä. Jälkikäteen ajateltuna saatoimme siinä kohtaa rikkoa vähän sääntöjä. Yleisellä parkkipaikalla voi olla yöpyminen sallittu, mutta leiriytyä ei saa eli kalusteita ei pidä levitellä ulos. Tosin otimme yöksi tuolit sisään eikä meillä ollut grilliä tai muita kalusteita tilaa valtaamassa, joten kyseessä oli enemmän etikettivirhe kuin suuren luokan rikkomus.

Kömpelö laite osoittautui vakaaksi ohjattavaksi

Menikö kaikki hyvin, on yleisin kysymys, kun kaksi blondia seikkailee matkailuautolla. Totta kai meni ja lähdetään uudestaankin, kuuluu vastaus.

Monella kysyjällä tuntuu olevan vielä mielikuva, että jos auto on iso, se on raskas ja kömpelö laite, vaikeasti ajettavakin. Heille vinkiksi, että kannattaa kokeilla, jos ei ole päässyt modernin matkailuauton rattiin. Alle 3 500 kiloa painaviin autoihin riittää henkilöautokortti, eikä sen kummempia erityistaitoja vaadita. Totean tämän kahden kerran ajokokemuksella ja B-korttilaisena.

Nosto-oven takana on runsaasti tavaratilaa.
 

Bürstner Brevio on kepeä kulkemaan ja erittäin vaivaton, mutta vakaa ohjattava. Automaattivaihteisto vastaa hyvin kaasujalan komentoon. Peruutuskamera ja isot peilit ovat päteviä apureita yli 6-metrisen matkailuauton liikutteluun.

Paluumatkalla nostin kättä karavaanarikavereille, joita tuli vastaan solkenaan. Lopulta piti muuttaa taktiikkaa ja tehdä ranneliikettä ratin päällä kättä lepuuttaen. Muutoin olisi ollut kotiinviemisinä kipeytynyt karavaanarikyynärpää.

Kokeiltu

Bürstner Brevio T 640

Dieselmoottori 2,3 l.

Teho 148 hv (109 kW)

Automaattivaihteisto

Pituus 6,38 m, leveys 2,10 m, kokonaismassa 3 500 kg

Matkustajia 4

Vuoteita 3

Vuosimalli 2013

Mittarilukema 91 000 km

Hinta noin 43 000 euroa

Mervi Varonen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X