Liikenne

"Tukka nousee pystyyn veneiden sähkövirityksistä" - turhan monessa veneessä on vakavia turvallisuuspuutteita

Jukka Lares tekee viisikymmentä operaatiota erilaisille veneille vuodessa. Kymmenessä veneessä on vakavia turvallisuuspuutteita. Kuva: Noora Kiiskinen

Haljenneita läpivientihanoja, murenevia polttoaineletkuja, irtoavia lasikuituosia. Venetarkastaja ja venekorjaaja Jukka Lares on huolissaan. Veneiden turvallisuudessa on hänen mielestään parantamisen varaa. Lareksen verstaalle tulee vuosittain viisikymmentä venettä korjattavaksi ja huollettavaksi ja kymmenessä niistä ilmenee vakavia turvallisuuspuutteita.

- Se on aika iso prosentti, Lares Venetekniikka Lares oy:stä sanoo.

Suomalainen venekanta on Trafin tuoreen tutkimuksen mukaan melko vanhaa, keski-iältään 19 vuotta. Ikääntyneet polttoaineletkut, vuosien saatossa viritetyt hengenvaaralliset sähköasennukset ja hajonneet läpiviennit aiheuttavat monenlaisia turvallisuusriskejä.

"Menipä paljon bensaa", veneilijä ihmetteli tankatessaan. Puutarhaletkusta tehty moottoriveneen bensatankin huohotusletku mureni käsiin.
 

- Kun 30 vuotta vanhassa veneessä on alun perin ollut sähkölaitteina kajuutan lamppu ja kulkuvalot, niin nyt veneeseen tuodaan lähes samat laitteet kuin kotona ja niitä varten tehdään vaarallisia virityksiä. Nousee tukka pystyyn, kun näitä näkee. Ei ole tekijällä ollut tolkun hiventä, Lares huokaisee.

Turvallisuuspuutteet löytyvät toisinaan vauriokorjauksen tai huollon yhteydessä. Usein puutteet tulevat esille veneen vesillelaskussa.

Vääränlaiset kaasuliitokset aiheuttivat kaasuvuodon ja välittömän palovaaran.
 

- Kun veneen läpivienti on haljennut, vene vuotaa. Viime keväänä haljenneita läpivientejä oli epidemian lailla.

- Ei ole kovin edullista lähteä vaihtamaan haljenneita hanoja, kun vene killuu nosturissa.

Palovaara. Lämmittimen pakoputki oli ollut kiinni moottoritilan äänieristeessä.
 

Huoli ihmisten veneilyosaamisesta

Suomessa on arviolta yli miljoona vesikulkuneuvoa, joista puoli miljoonaa on moottoroituja veneitä. Noin 200 000 venettä on rekisteröity Trafin venerekisteriin. Veneen hankintaa tai ajo-osaamista ei kuitenkaan ole mitenkään rajoitettu. Kuka vain voi hankkia minkä kokoisen veneen tahansa ja kuljettaa sitä.

- Olen huolissani ihmisten veneilyosaamisesta. Aika isojakin veneitä ostetaan ensimmäiseksi veneeksi, eikä tiedetä veneestä tai sen kuljettamisesta mitään, Lares sanoo.

Moottoriveneen potkuri jyrsiytyi kivillä poijukiinnityksen petettyä.
 

Veneen pitää siis pysyä pinnalla, eikä lujitemuoviveneen kuulu vuotaa. Sähköjohdotusten tulee olla kunnossa, kaasujärjestelmä ei saa vuotaa, hytissä kuuluu olla ilmanvaihto, ja veneen kiinnitys poijuun ja laituriin täytyy olla pitävä. Lareksen mielestä olisi tärkeää, että veneilijä osaisi tehdä joitakin huoltoja itse. Silloin tutustuisi veneeseensä ja pystyisi ratkaisemaan itse pieniä ongelmia.

- Veneilijän pitäisi olla itsenäinen vesillä, vaikka rannat Päijänteellä tai Vesijärvellä ovatkin lähellä. Olisi hyvä tietää, mistä aloittaa, jos esimerkiksi kone savuaa tai pysähtyy tai mistäpäin sitä akkua rupeaa etsimään. On paljon sellaisia, jotka eivät tiedä.

Purjevene vuosi. Kölin takareunan kertaalleen "korjattu" palkki oli kokonaan irti .
 

Kasvava suuntaus on kuitenkin se, että veneenomistaja ei huolla itse venettään, vaan talvitelakointi ja huolto ostetaan avaimet käteen -periaatteella. Huollon yhteydessä on mahdollista ottaa veneelle myös kuntokartoitus, joka on Venealan Keskusliiton Finnboat ry:n pari vuotta sitten käynnistämä uusi palvelu. Kuntokartoitus paljastaa veneen huomaamattomat turvallisuusriskit.

- Esimerkiksi 15 vuotta vanhan veneen alkuperäiset polttoaineletkut ovat turvallisuusriski. Terveysriskejä puolestaan ovat vanhat juomavesiletkut. Aika yököttävän näköisiä letkuja on tullut vastaan, Lares kertoo.

Liian rimpula poijuhaka aiheutti irti päässeelle moottoriveneelle suurtuhon: pohjaan tuli useita reikiä, vene upposi ja öljyt tuhosivat koko sisustuksen.
 

Hyvään katsastustoimintaan lisää jämäkkyyttä

Yksi veneilyn turvallisuuteen tähtäävä toiminta on veneiden katsastus. Katsastustoimintaa hallinnoi Suomen Purjehdus ja Veneily ry, ja katsastuksesta huolehtivat veneilyseurojen vapaaehtoiset koulutetut katsastajat. 30 vuotta katsastustoimintaa ja sen kehittämistä työstänyt Lares pitää järjestelmää hyvänä, mutta harrastajavoimin toteutettuna ei aina luotettavana.

Sammuttimen tarkastusta ei pidä sivuuttaa. Painemittari saattaa näyttää vihreää, vaikka mittari ei ole edes kiinni missään.
 

- Katsastuspapereissa saattaa lukea, että kaasujärjestelmä ok, mutta sitä ei välttämättä ole edes katsottu. Hyvä järjestelmä menee mönkään, jos näin tehdään, Lares harmittelee.

Viime vuonna veneseuroissa katsastettiin reilut 12 000 venettä. Valtaosa vesillä liikkuvista kulkuneuvoista on kuitenkin katsastamattomia. Suuret kaupungit ovat alkaneet miettiä ratkaisuja veneturvallisuuden parantamiseksi, kun kaupunki on joutunut uponneiden veneiden aiheuttamien ympäristöongelmien maksajaksi. Esimerkiksi Helsingissä kaupungin venepaikan vuokraajan on pyydettäessä kyettävä todistamaan veneensä merikelpoisuus sekä rungon ja laitteistojen hyväkuntoisuus.

Moottorivene vuosi. Venettä oli nostettu liinalla aina samasta kohdasta ja veneen pohja oli hajonnut. Murtuntu lasikuitu oli imenyt vettä ja öljyä.
 

Kirsti Pohjaväre
kirsti.pohjavare@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (1)

Aika moni on moittinut Lareksenkin ammattitaitoa. Toki tekevälle sattuu.

Lue seuraavaksi X