Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Liikenne

Mikä niissä hyvissä renkaissa oikein maksaa? Näin vastaa lahtelainen Pirelli-myyjä

Harri Kaapro Kuva: Katja Luoma

Mikä niissä hyvissä renkaissa oikein maksaa? Miksei voi vain ostaa sen halvimman kiinalaissarjan?

Voi ostaa, ja kiinalaisrenkaat ovat kehittyneet paljon siitä, kun ne rynnistivät Suomen markkinoille viitisen vuotta sitten. Mutta laadukkaat renkaat ovat omanlaisensa henkivakuutus, sillä hyvät renkaat parantavat auton ajettavuutta ja hallittavuutta. Parhaimmillaan hyvin valitut renkaat laskevat polttoaineen kulutusta.

Silti moni nykyautoilija valitsee mieluummin edullisemmat renkaat kuin premium-luokan tavaraa.

- Auto oli ennen suomalaiselle pyhä lehmä. Enää näin ei ole, vaan suurimmalle osalle ihmisistä auto on vain väline siirtyä paikasta toiseen. Asennemuutos vaikuttaa myös rengasostoksiin, kuvailee Lahden ainoan Pirelli Driver Centerin ja Saimaankadun Autoasi-korjaamon toimitusjohtaja Harri Kaapro.

Harri Kaapro kertoo, että Pirellillä, kuten monilla muillakin rengasvalmistajilla, on edullisempi kakkosrengasmallisto.
 

- Useimmat autoilijat eivät näe renkaissa muuta kuin mustaa ja pyöreää. Vanteiksikin valitaan mieluiten sellaiset, jotka on helppo pitää puhtaana. Muita kriteerejä ei välttämättä ole.

Hyvissä renkaissa maksaa esimerkiksi se, että tuotekehitystä on tehty useita vuosia, jotta on löydetty kestävä ja pitävä kumiseos vaativaankin ajoon.

Pirelli, joka toimittaa renkaita esimerkiksi F1-sarjan autoihin ja 16-vuotiaalle rallisensaatiolle Kalle Rovanperälle, tekee kuluttajillekin niin raakaan sporttiseen ajoon sopivaa jäykkää kumia kuin peruspirkon kauppareissulle sopivaa ekologista rengastakin.

Yhä useampi auto lähtee tehtaalta muodikkailla leveillä ja matalilla renkailla. Esimerkiksi Renaultilla 20-tuumaiset kumit ovat jo vakiokumit tietyissä perheautomalleissa. Kun leveiden kumien suosioon yhdistetään katumaasturimuoti, on lasku kassalla väkisin muhkeampi.

- Jos on ikänsä kurvaillut Toyota Corollalla, katumaasturin hankittuaan saattaa hämmästyä rengasliikkeen tiskillä. Rengassarja katumaasturiin saattaa maksaa kolme kertaa sen, mitä on tottunut aiemmin maksamaan, Harri Kaapro sanoo.

 

Teknologinen kehitys näkyy rengasmaailmassakin. Tarjolla on muun muassa itse itsensä korjaavaa rengasta - jos renkaaseen uppoaa vaikka naula, renkaan sisäkalvossa oleva paikkausmassa tarttuu naulaan ja tukkii reiän. Kuljettaja voi jatkaa huoletta ajoa määränpäähän asti, mutta rengas kannattaa myöhemmin tarkistuttaa varmuuden vuoksi alan liikkeessä.

Toisen Pirellin rengasmallin luvataan vaimentavan auton sisälle kantautuvaa melua puolella. Kyseisessä renkaassa kumin sisäkalvoon pannaan kiinni polyuretaanisientä, joka vähentää rengastärinää ajettaessa.

Esimerkiksi Volvolla näitä melua vaimentavia renkaita asennetaan autoihin jo tehtaalla.

Uusissa autoissa yleistyneet automaattiset rengaspainevahdit vaativat rengasliikkeissä ylimääräistä työtä.

- Erilaisia rengaspainejärjestelmiä on liikaa. Anturien valmistajat vaihtelevat, erilaisia koodauksia ja sopeutuksia on paljon. Autosta löytyvät kyllä tarvittavat tiedot järjestelmän tunnistamiseen, mutta aikaa ja tarkkuutta tämä kaikki meiltä vaatii, Kaapro sanoo.

Renkaan kulumiseen vaikuttavat esimerkiksi auton paino ja tehot, missä ja miten ajaa sekä teiden kunto. Suomen tiestön surkeudesta on puhuttu pitkään, ja valitettavasti tämä surkeus syö renkaita kiihtyvällä tahdilla. Myös kalliit vanteet ohuella rengasprofiililla vääntyvät herkästi huonokuntoisilla teillä.

Oman lisänsä kurvailuun tuo se, että teihin syöpyneet urat ovat yleensä kapeampia kuin nykyrenkaat. Se antaa oman lisämausteensa maantieajoonkin.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (2)
isorane

mielestäni autoon pitäis ostaa oikeet michelinit .alun perin ranskalainen maailman paras rengas noin yleensä . nykyinen yksi osainen vanne on esim misukan ja sitikan yhteistyön tulos . sitä ennen vannekkin kasattiin jostain puolikkaista ja isoista pulteista ja muttereista ja mistä lie jousi kaarista . en vaa itsekkään osta sitä parasta ,kun ovat niin pirun kalliita . ostan netistä testien mukaan niin hyvät kaukoitä renkaat kun löydän . laskin hintoja ja yhden huippu renkaan hinnalla saa kolme ja puoli halpa rengasta . uskon että koko ajan uudet halpikset on paremmat kun se et ajetaan se huippu kumi sitte aivan sileeks ku uudet maksaa liikaa . pirelliä tai continentalia en osta vaik olis rahaaki . ei toimi mun autoissa ,silti kalliita . meillä raha ja turvallisuus ratkaisevat tekijät .

JUHANI JOKINEN

Meluasia voidaan unohtaa kokonaan. Nykyautoissa on hyvä äänieristys, renkailla ei saada mitään lisäarvoa. Jos on katumaasturi, niin painavassa autossa renkaiden ominaisuuksissa ei ole havaittavaa eroa. Tai sitten olen ostanut aina ne halvat ja hyvät, koska niitä myydään.

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X