Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Liikenne

Mikä niissä hyvissä renkaissa oikein maksaa? Näin vastaa lahtelainen Pirelli-myyjä

Harri Kaapro Kuva: Katja Luoma

Mikä niissä hyvissä renkaissa oikein maksaa? Miksei voi vain ostaa sen halvimman kiinalaissarjan?

Voi ostaa, ja kiinalaisrenkaat ovat kehittyneet paljon siitä, kun ne rynnistivät Suomen markkinoille viitisen vuotta sitten. Mutta laadukkaat renkaat ovat omanlaisensa henkivakuutus, sillä hyvät renkaat parantavat auton ajettavuutta ja hallittavuutta. Parhaimmillaan hyvin valitut renkaat laskevat polttoaineen kulutusta.

Silti moni nykyautoilija valitsee mieluummin edullisemmat renkaat kuin premium-luokan tavaraa.

- Auto oli ennen suomalaiselle pyhä lehmä. Enää näin ei ole, vaan suurimmalle osalle ihmisistä auto on vain väline siirtyä paikasta toiseen. Asennemuutos vaikuttaa myös rengasostoksiin, kuvailee Lahden ainoan Pirelli Driver Centerin ja Saimaankadun Autoasi-korjaamon toimitusjohtaja Harri Kaapro.

Harri Kaapro kertoo, että Pirellillä, kuten monilla muillakin rengasvalmistajilla, on edullisempi kakkosrengasmallisto. Kuva: Katja Luoma

- Useimmat autoilijat eivät näe renkaissa muuta kuin mustaa ja pyöreää. Vanteiksikin valitaan mieluiten sellaiset, jotka on helppo pitää puhtaana. Muita kriteerejä ei välttämättä ole.

Hyvissä renkaissa maksaa esimerkiksi se, että tuotekehitystä on tehty useita vuosia, jotta on löydetty kestävä ja pitävä kumiseos vaativaankin ajoon.

Pirelli, joka toimittaa renkaita esimerkiksi F1-sarjan autoihin ja 16-vuotiaalle rallisensaatiolle Kalle Rovanperälle, tekee kuluttajillekin niin raakaan sporttiseen ajoon sopivaa jäykkää kumia kuin peruspirkon kauppareissulle sopivaa ekologista rengastakin.

Yhä useampi auto lähtee tehtaalta muodikkailla leveillä ja matalilla renkailla. Esimerkiksi Renaultilla 20-tuumaiset kumit ovat jo vakiokumit tietyissä perheautomalleissa. Kun leveiden kumien suosioon yhdistetään katumaasturimuoti, on lasku kassalla väkisin muhkeampi.

- Jos on ikänsä kurvaillut Toyota Corollalla, katumaasturin hankittuaan saattaa hämmästyä rengasliikkeen tiskillä. Rengassarja katumaasturiin saattaa maksaa kolme kertaa sen, mitä on tottunut aiemmin maksamaan, Harri Kaapro sanoo.

Kuva: Katja Luoma

Teknologinen kehitys näkyy rengasmaailmassakin. Tarjolla on muun muassa itse itsensä korjaavaa rengasta - jos renkaaseen uppoaa vaikka naula, renkaan sisäkalvossa oleva paikkausmassa tarttuu naulaan ja tukkii reiän. Kuljettaja voi jatkaa huoletta ajoa määränpäähän asti, mutta rengas kannattaa myöhemmin tarkistuttaa varmuuden vuoksi alan liikkeessä.

Toisen Pirellin rengasmallin luvataan vaimentavan auton sisälle kantautuvaa melua puolella. Kyseisessä renkaassa kumin sisäkalvoon pannaan kiinni polyuretaanisientä, joka vähentää rengastärinää ajettaessa.

Esimerkiksi Volvolla näitä melua vaimentavia renkaita asennetaan autoihin jo tehtaalla.

Uusissa autoissa yleistyneet automaattiset rengaspainevahdit vaativat rengasliikkeissä ylimääräistä työtä.

- Erilaisia rengaspainejärjestelmiä on liikaa. Anturien valmistajat vaihtelevat, erilaisia koodauksia ja sopeutuksia on paljon. Autosta löytyvät kyllä tarvittavat tiedot järjestelmän tunnistamiseen, mutta aikaa ja tarkkuutta tämä kaikki meiltä vaatii, Kaapro sanoo.

Kuva: Katja Luoma

Renkaan kulumiseen vaikuttavat esimerkiksi auton paino ja tehot, missä ja miten ajaa sekä teiden kunto. Suomen tiestön surkeudesta on puhuttu pitkään, ja valitettavasti tämä surkeus syö renkaita kiihtyvällä tahdilla. Myös kalliit vanteet ohuella rengasprofiililla vääntyvät herkästi huonokuntoisilla teillä.

Oman lisänsä kurvailuun tuo se, että teihin syöpyneet urat ovat yleensä kapeampia kuin nykyrenkaat. Se antaa oman lisämausteensa maantieajoonkin.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X