Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Ihmiset ja ilmiöt

Pakkauksen avaaminen on elämys, joka halutaan jakaa - netissä on tuhansia videoita, joissa esitellään pakkausten avaamista

Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia postitse tilattavista mysteeripaketeista. Kuva: Katja Luoma

Yksi viime vuosien viraalivillityksistä on unboxing-videot, eli videot, joissa avataan erilaisia tuotepakkauksia. Yleensä videoissa avataan kalliiden elektroniikkalaitteiden tuotepakkauksia, mutta ’unboxata’ voi oikeastaan mitä tahansa leluista kauneustuotteisiin. Youtubesta löytyy lähes 58 miljoonaa unboxing-videota, ja onpa aiheelle omistettu omia nettisivustojakin.

PTR:n Virpi Korhosen mukaan unboxing-ilmiö liittyy tuotepakkausten kokemuksellisuuteen.

- Kyse on nimenomaan siitä, kuinka nykykuluttajat kaipaavat tuotepakkauksilta kokemuksia ja yllätyksiä. Eihän tällaisia videoita tehtäisi, jos pakkauksen avaamiseen ei liittyisi mitään jujua. Pakkaus tuottaa tunne-elämyksen ja sama kokemus halutaan jakaa muiden kanssa.

Yllätyskosmetiikkaa mysteerilaatikossa

Suomalainen startup-yritys Boxie Oy hyödyntää unboxing-ilmiötä liiketoiminnassaan. Yritys myy kuukausittain postissa saapuvia kauneuspaketteja eli Bette Boxeja, joiden tarkkaa sisältöä asiakas ei tiedä etukäteen. Bette Box sisältää kosmetiikkatuotteita ja -näytteitä, joiden arvo on tuotepaketin hintaa suurempi.

- Palvelu toimii lehtitilauksen tapaan, eli asiakas tietää teemallisesti mitä on tulossa, mutta lopullinen sisältö on aina yllätys, tiivistää Boxien managing director Anna-Riitta Vuorenmaa.

Palvelu on mukailtu ulkomaalaisista mysteerilaatikoista, ja se tuotiin Suomeen nelisen vuotta sitten. Kun ensimmäiset laatikot saapuivat tilaajilleen, nettiin alkoi ilmestyä videoita ja blogijulkaisuja, joissa kotimaiset bloggaajat avaavat laatikoita, kuten Katsyslifen videoblogissa näytetään.

- Bloggaajat olivat nähneet ulkomaalaisten kollegoidensa tekemiä unboxing-videoita ja ryhtyivät tekemään omia videoitaan niiden perusteella. Videot muistuttivat meitä siitä, että laatikon avaamiskokemus on kuluttajille tärkeä, Vuorenmaa kertoo ja lisää, että unboxing-videot ovat yritykselle tärkeitä myynnin ja markkinoinnin kannalta.

Personoituja paketteja seuraavaksi

Elämyksellisyyden vahvistamiseksi Bette Boxin brändi uudistettiin perusteellisesti vuodenvaihteessa, kun palvelu siirtyi Boxie Oy:lle Sanoma Media Finland Oy:ltä. Uudistetun palvelun vastaanotto on ollut onnistunut, ja Bette Box on näkynyt alkuvuoden aikana useassa suomalaisessa kauneus- ja lifestyle-blogissa.

Boxiessa ei ole kuitenkaan tyydytty Bette Boxin suosioon, vaan kehitteillä on jo seuraava palvelu.

- Haluamme osaltamme uudistaa kauneusalaa ja luoda henkilökohtaisempia kokemuksia. Uudessa konsultaatiopalvelussamme asiakkaidemme tarpeita kartoitetaan etukäteen, ja heille toimitetaan kunkin omien tarpeiden ja budjettirajojen mukaan personoituja tuotepaketteja. Myös tässä palvelussa on unboxing-kokemus avainasemassa.

Roosa Pelkonen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X