Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Arki

Harmittaa, masentaa ja sydän hakkaa - tunnistatko ylikunnon?

Myös aloitteleva kuntoilija voi treenata niin kovaa, että sairastuu. Ylikunto ei olekaan hyvä juttu, sillä oikeasti kyse on alipalautumisesta.

Vaikka miten kivaa olisi, niin muista myös lepo ja palautuminen. Ylikunto kun iskee, niin nimestä huolimatta kyseessä onkin huono juttu. Alipalautuminen näkyy ja tuntuu. Kuva: Sami Kuusivirta

Varsinkin kestävyyslajien huippu-urheilijat tietävät, että liian kova harjoittelu voi johtaa ylikuntoon. Mutta sama voi käydä myös tavalliselle kuntoilijalle. Intoa lenkkipolulle tai kuntosalille voi olla niin paljon, että maltti jää matkasta.

- Nykyisin ei niinkään puhuta ylikunnosta, vaan alipalautumisesta. Ylikunnosta tulee helposti mieleen, että on treenattu hirveästi tai että kunto on tosi hyvä. Kyse on kuitenkin siitä, että elimistöä kuormitetaan jatkuvasti liikaa eikä anneta sille aikaa palautua, selvittää LT, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri, liikuntalääketieteen erikoislääkäri Heidi Haapasalo.

Alipalautumiseen on monia syitä, kuten treenin tehon, määrän tai keston lisääminen liian nopeasti, yksipuolinen harjoittelu sekä palautumisen kannalta liian vähäinen lepo tai ravinto.

- Lähtötaso kannattaa aina ottaa huomioon. Aloittelijan tai huonokuntoisen pitää lähteä hitaasti kiiruhtaen ja riittävän matalalla teholla liikkeeelle. Pitkän tauon jälkeen ei voi heti treenata yhtä lujaa kuin ennen taukoa, Haapasalo toteaa.

Yhtä tärkeää on osata kuulostella elimistönsä reaktioita ja mahdollisia ylirasituksen merkkejä.

Läheskään aina ei ole kyse pelkästään kovasta treenistä. Palautumisen kannalta on huomioitava myös muut elämän osa-alueet.

- Esimerkiksi henkinen stressi tai pitkään jatkunut valvominen voivat lisätä elimistön kuormitusta niin, että samasta harjoittelusta kuin aiemmin ei palaudukaan riittävästi, vaan vaaka keikahtaa alipalautumisen puolelle, Tampereen yliopistollisessa sairaalassa ja Pihlajalinnan Koskiklinikalla työskentelevä Haapasalo sanoo.

Suhteuta liikunta muuhun elämään

Liikunnan pitäisi auttaa jaksamaan, ei kuormittaa lisää.

- Vaikka liikunta on hyväksi, se pitää suhteuttaa muuhun elämään. Jos meneillään on esimerkiksi kova työputki, harjoittelua pitää suosiolla keventää, sanoo valmennus- ja testausopin professori Keijo Häkkinen Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian tieteenalalta.

- Liikunnan on oltava nautinnollista. Jos sitä puurtaa väkisin, jotain on vialla.

Alipalautuminen ilmenee monella eri tavalla. Fyysisiä oireita ovat esimerkiksi jatkuvat lihaskivut, suorituskyvyn heikkeneminen ja se, että liikunta tuntuu vastenmieliseltä sekä univaikeudet ja ruokahalun muutokset. Myös sydämen syke saattaa muuttua: levossa syke saattaa olla joko matalampi tai korkeampi, ja syke voi myös palautua treenin jälkeen aiempaa hitaammin. Tavallisia psyykkisiä oireita ovat puolestaan masennus, ahdistus ja ärtyneisyys.

- Oireina saattaa olla myös pitkittinyt flunssakierre ja rasitusvammat. Nuorilta tytöiltä saattavat kuukautiset jäädä pois, Haapasalo mainitsee.

Paras lääke on lepo

Huippu-urheilijoilla alipalautuminen todetaan yleensä helpommin, sillä urheilijat ja valmentajat tuntevat sen oireet. Kuntourheilijalla oireet ovat epämääräisiä, ja niiden kanssa saatetaan sinnitellä pitkäänkin.

- Jos epäilet, ettet palaudu kunnolla tai liikkuminen tuntuu huonolta, käytä asiantuntijaa, kuten lääkäriä tai fysioterapeuttia, apuna, Haapasalo kannustaa.

Paras lääke alipalautumiseen on lepo. Oireista riippuen urheilua voi joutua välttämään viikkoja tai pahoissa tapauksissa paljon pidempäänkin. Usein voi riittää tahdin hidastaminen.

- Liikuntaa ei aina kannata lopettaa kokonaan, vaan keventää tehoja. Jos on aiemmin juossut, juoksun voi vaihtaa kävelyksi, Haapasalo ehdottaa.

Myös unesta sekä riittävästä ja laadukkaasta ravinnosta pitää huolehtia.

Eija Marja-aho

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X