Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Arki

Vietät patjalla kolmasosan elämästä - valitse se huolella, niin nukut paremmin

Kuva: Colourbox

Ihminen viettää vuoteessa noin kolmasosan elämästään. Siksi ei ole yhdentekevää, millaisella patjalla nukutaan. Patjan tulisi olla riittävän tukeva, tarpeeksi joustava ja paksu. Terveelle ihmiselle sopii yleensä 10-15 senttimetrin vahvuinen, hyvälaatuinen patja.

- Hyvä patja tukee nukkujan vartalon muotoja selin- ja kylkimakuulla. Patja antaa periksi lantion ja olkapään alueelta, mutta tukee kuitenkin vyötärön alueelta kyljellään nukuttaessa. Lannerangan luonnollisen notkon tulee säilyä, jolloin lantio painautuu patjan sisään, kertoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Ihmisen paino vaikuttaa patjan sopivuuteen. Mitä painavampi nukkuja on kyseessä, sitä enemmän patjalta vaaditaan tukea.

- Tämä on hyvä huomioida myös parisängyssä. Molemmilla nukkujilla voi olla omat patjat. Petauspatja voi olla yhteinen tai molemmilla oma.

Koska patjan valinta on aina yksilöllinen, on patjan huolellinen testaaminen ennen ostamista tärkeää. Vasta käytössä kuitenkin huomaa, oliko valinta onnistunut.

Hyvän nukkumisasennon mahdollistava patja voi jopa ehkäistä tuki- ja liikuntaelinsairauksia.

- Puolipehmeä patja saattaa lievittää selkäkipuja paremmin kuin kova patja. Lisäksi tiheästi tai yksilöllisesti jousitetussa patjassa selkäoireinen voi saada paremman tuen selkärangalleen, jolloin nukkumismukavuus paranee.

Selkäkipuiset voivat löytää hyvän vaihtoehdon myös moottoroidusta joustinsängystä. Moottoroidulla sängyllä voi helpottaa makuuasennosta istumaan nousua sängyn säätöjen avulla ja näin keventää selkään kohdistuvaa kuormitusta.

- Lisäksi säätöominaisuuksien ansiosta nukkuma-asentoa voi vaihdella tarvittaessa enemmän. Sängyn jalkopäätä nostamalla voi muun muassa löytää keholle rentouttavan asennon päivän päätteeksi ja vähentää jalkojen turvotusta.

Jos nukkuu yö toisensa jälkeen huonolla patjalla, se voi aiheuttaa selkä-, hartia-, niska- ja olkapääkipuja. Myös tyynyllä on vaikutusta niska- ja hartiaseudun hyvinvointiin. Lisäksi huono patja tai liian kapea vuode voivat lisätä raajojen puutumista.

- Lyhytkestoisena huonolaatuinen tai puutteellinen yöuni voi heikentää päiväaikaista vireystilaa ja toimintakykyä. Pitkittynyt unettomuus sen sijaan suurentaa monien sairauksien ja tapaturmien riskiä, heikentää toimintakykyä ja huonontaa elämänlaatua, Maria Sihvola sanoo.

Heli Sallinen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X