Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Matkailu

Matkailuautojen kauppa käy entistä vilkkaampana - "nykyaikana ei olla enää teiden tukkona"

Matkailuauton etuihin kuuluu, että maisema vaihtuu mielen mukaan. Kahvitauon voi pitää vaikkapa Lofooteilla. Kuva: Paula Hotti

Suomen matkailuajoneuvomarkkinat kokevat uutta nousua, sillä kauppa on käynyt entistä vilkkaampana jo parin vuoden ajan. Matkailuajoneuvontuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäki näkee suosion taustalla useita syitä, joista yksi on ihmisten lisääntynyt halu omatoimimatkailuun. Karavaanareiden imagoa on myös kiillotettu vuosia, ja se alkaa nyt näkyä.

- Yritämme saada harrastuksesta kiinnostuneet ymmärtämään, että nykyaikana ei olla enää teiden tukkona. Lisäksi harrastajan ei tarvitse olla kaikkien kaveri, jos sitä ei halua. Harrastus mahdollistaa myös yksinolon, Siljamäki tiivistää.

Nuorten innostus pienessä tilassa matkustamiseen saattaa johtua osaksi myös sosiaalisesta mediasta: Instagramissa hashtagilla ”vanlife” löytyy yli kaksi miljoonaa valokuvaa.

Aina ei matkailuautoa osteta valmiina, vaan se tuunataan itse. Ilmiö on erityisen suosittu Yhdysvalloissa, mutta tuunaaminen on myös suomalaisen matkailuautokulttuurin alkuperä. Tiettävästi Suomen ensimmäinen matkailuvaunu rakennettiin itse 1950-luvulla, sillä tehdasvalmisteisia matkailuajoneuvoja ei ollut saatavilla.

Tehdasvalmisteisia matkailuautoja ja -vaunuja alkoi näkyä Suomen teillä 1960-luvulla, ja 1980-luku oli karavaanareiden kulta-aikaa. Monella onkin lämpimiä muistoja perhelomista matkailuauton tai -vaunun kyydissä.

Siljamäen mukaan Suomen autovero rajoittaa pakettiautojen omatoimista tuunausta. Sen sijaan keskieurooppalainen retkeilyautobuumi on nyt rantautunut myös Suomeen.

Tomi Itkonen innostui automatkailusta vaimonsa kanssa kuusi vuotta sitten. Kun perheen koko kasvoi kahden lapsen syntymän myötä, kaksin henkilöautolla tehdyt matkat vaihtuivat ensin vuokrattuun matkailuautoon kohteessa, sitten omaan matkailuautoon.

- Oman auton oston jälkeen olimme Saksassa patikoimassa, kun lapsille iski väsymys. Pian alkoi kuulua ”ai kun oltaisiin jo kotona”, ja ehdin jo huolestua mitä loppumatkasta tulisi. Pian selvisi, että lapsi tarkoitti kodilla matkailuautoa eikä kotia Suomessa.

Karavaanari- ja perhe-elämän yhdistäminen on Itkosilla onnistunut kitkatta. Harrastus muuttui työksi kaksi vuotta sitten, kun Itkonen perusti liikekumppaninsa kanssa Varkauteen matkailuautoja vuokraavan Savonia Caravansin.

Itkonen neuvoo matkailuauton ostoa harkitsevia miettimään, mitä autolta haluaa ja mihin tarkoitukseen matkailuautoa on ostamassa: kotimaan matkailuun, harrastukseksi vai pidempiaikaiseen irtiottoon? Auton koon suhteen on hyvä miettiä, onko tärkeää, että tilaa on mahdollisimman paljon vai onko tärkeämpää auton helppo liikuteltavuus.

Jos matkailuautoilu ei ole tuttua, karavaanarielämää kannattaa kokeilla vuokra-autolla. Itkonen antaa aloittelijoille pari vinkkiä:

- Älä ahnehdi matkan varrelle liikaa ja lähde liikenteeseen maltilla ja avoimin mielin.

Omia neuvojaan noudattaen Itkonen on karavaanarina kokenut niin ristiäiset Sveitsin Alpeilla kuin metsäretken partiolaisten kanssa Saksassa.

- Parasta on vapaus kulkea omia reittejään ilman aikatauluja ja löytää tuntemattomia kohteita, Itkonen tiivistää nykyajan karavaanarin hengen.

Paula Hotti

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen