Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia

Kaupallinen sisältö

Unikulma on toiminut paremman unen asialla jo 30-vuotta. Unikulma kehittää, valmistaa ja myy yksilöllisiä sekä terveellisiä hyvän unen ratkaisuja. Ammattitaitoinen henkilökunta koostuu fysioterapeuteista sekä ergonomiasuunnittelijoista.

Koristähti Shawn Huff: ”En tiennyt, että hartiajäykkyys johtui sängystä”

Koristähti Shawn Huff kärsi hartioiden ja niskan jäykkyydestä. Uusi patja poisti ongelman.

Kuva: Ville Vuorinen / Koripalloliitto

Suomen koripallomaajoukkueen ja saksalaisen Frankfurt Skylinersin tähtipelaaja Shawn Huff käytti pitkään kovaa patjaa. Hän ajatteli sen olevan paras alaselän kannalta. Huff kärsi hartioiden ja niskojen jäykkyydestä, mutta ei osannut yhdistää vaivoja käyttämäänsä patjatyyppiin.

Viime kesänä Huff kävi Unikulman liikkeessä ns. pintapainemittauksessa, jossa nähdään kolmiulotteisesti, kuinka testihenkilön keho painautuu patjan sisään. Mittaus muutti Huffin käsityksen hänelle sopivasta patjasta.

Mittauksessa kävi ilmi, kuinka lihaksikkaan koristähden olkapäihin kohdistui voimakas paine. Hän tarvitsee siis patjan, joka joustaa juuri hartioiden kohdalta. Huffin käyttämä kova patja ei tällaista joustoa tarjonnut, minkä vuoksi hartiat ja niskat oireilivat.

- En tiennyt, että hartiajäykkyys tulee juuri sängystä, kun olin hoitanut alaselkää tukevammalla patjalla, Huff toteaa.

Loppukesästä Huff sai hänen mittojensa mukaan tehdyn Unikulman mittatilauspatjan. Ero entiseen oli heti havaittavissa.

- Uusi patja tuntuu hyvältä. Tuntuu siltä, että se on vaikuttanut unen syvyyteen. Nukun nyt paremmin ja syvemmässä unessa.

- Kovan treenipäivän ja uudella patjalla nukutun yön jälkeen on aamulla levänneempi olo kuin ennen.

Tyyny meni myös uusiksi

Shawn Huff ei aikaisemmin juuri miettinyt, millaisella tyynyllä hän nukkui.

- Olin valinnut tyynyn sillä perusteella, mikä oli lähimpänä. Jotenkin olin aina onnistunut myttäämään tyynyn sopivaksi, että sillä oli ok nukkua.

- Jos on tottunut tekemään jonkun asian yhdellä tavalla, sitten sen tekee aina sillä tavalla, eikä välttämättä aina tiedosta, että asia voisi olla paremmin. Että vaikka on huono tapa, niin siihen on tottunut ja uni ollut kuitenkin ihan ok.

Nyt uni ei ole enää ”ihan ok” vaan paljon parempaa. Mittatilauspatjan kaveriksi Huff valitsi ergonomisen tyynyn, joka on aaltomaisesti muotoiltu tukemaan niskaa ja päätä juuri sopivalla tavalla.

- Nukun aina kyljelläni ja uusi tyyny sopii täydellisesti. Se tukee niskoja ja päätä juuri sopivasti,

Univaje aiheuttaa loukkaantumisia

Huff on 33-vuotias, joten huippu-urheilijaksi hän ei ole enää ihan nuori. Palautumiseen täytyy kiinnittää enemmän huomiota kuin uran alussa.

- Pystyn saavuttamaan pelatessa saman tunteen kropassa kuin nuorempana, mutta palautumisessa kestää paljon kauemmin ja siihen täytyy kiinnittää paljon enemmän huomiota, Huff toteaa.

Palautuminen alkaa heti treenien jälkeen. Huff venyttelee ja verryttelee huolella. Illalla ennen nukkumaanmenoa hän tekee vielä huolelliset venyttelyt. Unen merkitys palautumisessa on suuri. Tehokas palautuminen on myös tärkeää loukkaantumisten estämiseksi.

- Unen merkitystä on tutkittu paljon. NBA:ssa on tehty tutkimuksia, joiden mukaan univaje nostaa huomattavasti loukkaantumisriskiä, Huff kertoo.

Unirytmi haaste huippu-urheilussa

Monelle huippu-urheilijalle, erityisesti joukkuepelien pelaajille, unirytmi on iso haaste. Pelit ovat iltaisin, joten nukkumaanmeno venyy pitkälle iltaan ja yöhön.

- Kahden lapsen kanssa aamulla ei nukuta hirveästi pidempään, Huff naurahtaa.

- Täytyy nukkuu päiväunia aina kun pystyy. Ottaa vähän kiinni univajetta.

Palautumista ja myös yöunia tehostaa säännöllinen ruokailu. Huff pyrkii pitämään kiinni normaalista aterioiden ja välipalojen rytmistä. 

- Juon todella paljon vettä. En hirveästi muita juomia juokaan.

Huff käyttää palautumiseen monia eri keinoja kuten kylmäallasta ja fysioterapiaa. Lisäksi hän käyttää urheilijoille suunniteltuja kompressiosukkia. Tiukat sukat tukevat jalan lihaksia ja parantavat niiden verenkiertoa.

- Varsinkinkin kun matkustaa lentämällä tai istuu bussissa pitkiä matkoja, niin kompressiosukkia käyttämällä huomaa kyllä eron, Huff sanoo.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Näitä luetaan

Näytä lisää

Lue seuraavaksi X