Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos

Kaupallinen sisältö

 

Sinfonia Lahtea (Lahden kaupunginorkesteri) on kutsuttu ”pienen kaupungin ihmeeksi”. Levytysyhteistyön aloittaminen ruotsalaisen BIS-levy-yhtiön kanssa oli ensimmäinen vahva signaali paikallistason toimijan suuntautumisesta kohti kansainvälistä orkesterimaailmaa. Orkesterin ylikapellimestarina ja Sibelius-festivaalin taiteellisena johtajana syyskauden 2016 alusta lähtien on toiminut Dima Slobodeniouk.

Ensimmäistä kertaa sinfoniakonsertissa

Halukkaita ensikertalaisia kapellimestari Dima Slobodenioukin johtamaan Sinfonia Lahden konserttiin riitti, sillä ilmoittautumisia kertyi noin 400 kappaletta. Monet debytantit halusivat myös ystävän mukaan, joten halukkaiden kokonaismäärä kohosi jopa 700:ään.

Sadan onnekkaan ensikertalaisen joukossa oli mukana niin nuoria kuin varttuneita konserttivieraita. CD-tallenteilta klassista musiikkia aikaisemmin kuunnellut Esko Partanen oli houkutellut mukaan poikansa Jarkko Partasen, joka odotti konsertilta tarinallista ja erilaisia tunteita herättävää musiikkimatkaa.

– Jännityksellä odotan, millainen tarina juuri tähän konserttiin liittyy ja miten soittajat sitä ilmaisevat. Kuuntelen klassista musiikkia hyvin harvoin. Joskus 30 vuotta sitten kävimme koulun kanssa konserttitalolla tutustumassa sinfoniaorkesterin toimintaan, mutta Sibeliustalossa vierailen ensimmäistä kertaa, Jarkko Partanen selvensi.

– Tykkään kuunnella klassista musiikkia, mutta se on tapahtunut pääasiassa työmatkaliikenteen seassa autossa istuessa. Klassinen musiikki on sisällöltään rikasta, koska siinä on paljon tunnelmaa ja värejä, toteaa 40 vuotta vuorotyötä tehnyt kuuden lapsen isä Esko Partanen ennen konsertin alkua.

Lumisateen keskeltä Orimattilasta Lahteen saapunut Hanna Rantanen on vieraillut erilaisissa konserteissa useita kertoja. Aikaisemmilla visiiteillä saleissa on soinut viihteellisempi, iskelmä- tai popmusiikki.

– Klassinen musiikki on itselleni ihan vieras genre. Olen miettinyt jo aiemminkin, että tällainen olisi kiva kokea, mutta en ole raaskinut lähteä. Nyt bongasin tämän hienon mahdollisuuden. Minulla ei ole mitään erityisiä odotuksia illan suhteen. Haluan vain kokea sen kokonaisuuden, miltä tuollaisen massiivisen orkesterin soitto kuulostaa. Lähden matkaan täysin puhtaalta pöydältä.
 

Dima Slobodeniouk suositteli yleisöä laittamaan silmät kiinni ja nauttimaan musiikista.

Myös kapellimestari Slobodeniouk evästi sinfoniakonserttitulokkaita suuntaamaan saliin ilman sen suurempia ennakko-odotuksia. Hän suositteli yleisöä laittamaan silmät kiinni ja nauttimaan musiikista.

– Klassinen musiikki on kuin luonto. Sitä ei tarvitse ymmärtää. Seuratkaa omaa vaistoa ja kuunnelkaa akustista ääntä sellaisena kuin se teille näyttäytyy, ohjeisti syksyllä 2016 Sinfonia Lahden ylikapellimestarina aloittanut Slobodeniouk ja huomautti, että taputusetikettiä saa halutessaan rikkoa.

Ensikertalaisten klassisen musiikin tutustumismatka käynnistyi Lotta Wennäkosken säveltämällä Hava-teoksella, josta Rantasen mieleen tulivat hyönteiset ja mehiläisparvet. Ennen puoliaikaa vuorossa oli venäläissäveltäjä Dmitri Šostakovitšin toinen viulukonsertto, jonka solistina loisti latvialaisviulisti Baiba Skride.

– Olihan se erilaista kuin viihdemusiikki, mutta samalla erittäin mielenkiintoista. Kapellimestarin ennakko-ohjeiden myötä tuli sellainen olo, että ei tästä tarvitse etukäteen hirveästi tietää. Silmiä en laittanut missään vaiheessa kiinni, koska halusin nähdä mitä lavalla tapahtuu. Toisesta kappaleesta tykkäsin enemmän ja erityisesti viulisti oli aivan uskomaton. Hänellä ei ollut nuotteja, jonka vuoksi tuntui käsittämättömältä, miten hän muisti kaiken ulkoa, hehkutti Rantanen avauspuoliajan jälkeen.

Partasten perheen miesväki oli niin ikään vaikuttunut latvialaisviulistin taituruudesta. Jarkko Partanen pyrki noudattamaan kapellimestarin antamia ohjeita ja nautti avauspuoliajan tapahtumista ilman ennakkoluuloja tai käsiohjelmaan tutustumista.

– Kokonaista tarinaa en osannut rakentaa, mutta tunnistin musiikin seasta erilaisia tunnetiloja, kuten surua, toivoa ja iloa. Löysin myös eri vuodenaikoja ja mietin jopa joitain elokuvakohtauksia, joita musiikki herätti mieleen.

Orkesterin soittotaitojen lisäksi myös Euroopan parhaimpiin konserttisaleihin lukeutuvan Sibeliustalon akustiikka ja klassista kauneutta huokuva miljöö keräsivät kehuja ensikertalaisilta.

Väliajan jälkeen konserttiyleisö palasi istumapaikoilleen ja soittajat soittimiensa ääreen. Konsertin jälkimmäinen puolisko oli pyhitetty Jean Sibeliuksen viidennelle sinfonialle.

– Puhuin jo väliajalla tunnetiloista ja tästä Sibeliuksen teoksesta löytyi suuria sellaisia. Isänmaa ja Suomi tulivat mieleen väistämättä. Kokonaisuudessaan tämä oli erittäin mieluisa kokemus ja tulen varmasti uudestaan, vakuutti Jarkko Partanen isä Eskon nyökkäillessä vieressä.

– Orkesteri soitti viimeisenpäälle taidokkaasti ja kaiken kaikkiaan tämä oli hieno kokemus. Ohjelmisto ratkaisee tulevaisuudessa sen, kuinka tulee jatkossa käytyä sinfoniakonserteissa. Uuteen ohjelmistoon toivoisin perinteisempää Straussin ja Mozartin tuotantoa.

Konserteista energiaa ammentava Hanna Rantanen oli Partasten kanssa samoilla nuottikirjan sivuilla. Sibelius osui ja upposi kuorolaulua harrastavaan orimattilalaiseen.

– Tämä viimeinen esitys edusti mielestäni parhaiten sellaista klassista musiikkia, jota etukäteen odotin kuulevani ja jossa koko orkesteri oli mahtipontisesti mukana. Nyt sinfoniakonsertti on koettu ja ehdottomasti kannatti tulla.

Katso Sinfonia Lahden tulevat konsertit http://www.sinfonialahti.fi/

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Näitä luetaan

Näytä lisää

Lue seuraavaksi X