Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Monta kärpästä yhdellä ekoiskulla

Euroopan komissio ehdottaa, että uusien henkilö- ja pakettiautojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä vähennetään 30 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2030.

Seurauksena autojen hinnat luultavasti nousevat. Uudet menopelit vaativat uutta tekniikkaa ja polttoaineratkaisuja. Ja koska tavoitteena on ajoneuvokannan uudistuminen, vanhojenkin autojen hintoja jouduttaneen nostamaan verotuksella. Tästä syntyy varmasti nurinaa. Seurauksena on kuitenkin myös hyötyjä niin Suomelle, Euroopalle kuin maailmallekin.

Keskustavetoisessa liikenne- ja viestintäministeriössä ehdotus on otettu vastaan positiivisesti. Bioetanolin ja -kaasun tuottajat hyötyvät alan suuresta murroksesta.

Juha Sipilän (kesk.) hallitus on jo käynnistänyt toimia autokannan uusiutumiseksi. Eduskunta alkoi keskiviikkona käsitellä esitystä, jossa muun muassa tuetaan henkilöautojen muuttamista kaasu- tai etanolikäyttöisiksi.

Seurauksena autojen hinnat luultavasti nousevat.

Hallitus on epäilemättä oikealla tiellä. Suomessa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt muodostavat noin viidenneksen kaikista päästöistä. Energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteena on vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Jos Suomi saavuttaa tavoitetta suuremmat vähennykset liikenteessä, voi maallamme olla houkutus löysentää vaatimuksia metsien hiilinieluissa. Se olisi keskustalle ja metsäteollisuudelle jo kaksoisvoitto.

Koko maanosakin on hyötymässä. Komission tavoitteena on myös turvata eurooppalaisen autoteollisuuden intressit. Uudet hiilidioksidipäästötavoitteet edistävät arvion mukaan täkäläisten autofirmojen markkinaosuuden säilyttämistä.

Teko tulee tarpeeseen, sillä EU:n osuus uusien henkilöautojen myynnistä koko maailmassa on pienentynyt vajaassa kymmenessä vuodessa 34 prosentista nykyiseen 20 prosenttiin.

Yhdysvaltalaiset ja kiinalaiset valmistajat eivät ehkä pyri yhtä nopeaan muutokseen maailman pelastamiseksi.

Komission tarkoituksena on, että uusien autojen hiilidioksidipäästöille asetetaan katto ensin vuodelle 2025 ja lopulta vuodelle 2030. Nykyään vuoden 2020 jälkeiselle ajalle on asetettu päästökatto 95 grammaa hiilidioksidia kilometrillä.

Uusien autojen hiilidioksidipäästöjen pitää olla vuoden 2020 raja-arvoon verrattuna 15 prosenttia pienempiä vuonna 2025 ja 30 prosenttia pienempiä vuonna 2030. Autonvalmistaja voi valmistaa raja-arvon ylittäviä ja alittavia autoja, kunhan keskimääräiset hiilidioksidipäästöt jäävät raja-arvon alle.

Ehdotukset menevät seuraavaksi Euroopan parlamentin ja EU-maiden neuvoston käsittelyyn.

Esityksen perimmäisenä tarkoituksena on tietysti osallistua ilmastotalkoisiin. Pariisin sopimuksessa sitouduttiin siihen, että EU-maat vähentävät hiilidioksidipäästöjä vähintään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Ilmastorahat otetaan viime kädessä kuluttajan kukkarosta. Toisaalta myös he hyötyvät siitä, että ilmastonmuutosta saadaan hillittyä ja ilmansaasteita vähennettyä.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (1)
Di Lemma

"Suomessa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt muodostavat noin viidenneksen kaikista päästöistä." Mitä sille suuremmalle osuudelle, eli 80% päästelylle on aiottu tehdä vai onko aiottu tehdä mitään? Siksi toiseksi, liikenteen päästöt ovat laskennallisia, ja takuulla laskettu yläkanttiin - koskapa vuosittainen ajoneuvovero pohjaa nykyään päästelytilastoihin. Kun kehitetään uusia polttoaineita, mennään sutta pakoon ja tuleekin karhu vastaan. Hiilidioksidi ei taida olla yhtä haitallista kuin uusien litkujen palamistuotteet. Kasvillisuus kyllä tietää, mitä hiilidioksidin kanssa tehdään.

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X