Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Pääkirjoitukset

Bonuskortti näytti voimansa - ja riskinsä

Ainakin yhdeksän suomalaisen epäillään saaneen viime viikkojen aikana myrkytyksen S-ryhmän kaupoissa myydyistä, hulluruohon siemenkotia sisältäneistä pannukasviksista. Kolme ihmistä on joutunut turvautumaan sairaalahoitoon espanjalaista alkuperää olevan tuotteen aiheuttamien voimakkaiden oireiden vuoksi.

Pahemminkin olisi voinut käydä, sillä kyseistä tuotetta ehdittiin myydä kymmeniin tuhansiin kotitalouksiin kautta maan, ennen kuin SOK runsas viikko sitten saamansa asiakaspalautteen perusteella havaitsi kohtalokkaan virheensä ja veti myrkylliset pannuvihannekset pois myynnistä.

Enempien vahinkojen rajoittamiseksi SOK turvautui poikkeukselliseen keinoon. Se ei tyytynyt tiedottamaan tuotteen vaarallisuudesta ja poisvedosta pelkästään perinteisellä tavalla tiedotusvälineissä, vaan otti avuksi oman kanta-asiakasrekisterinsä ja kassajärjestelmänsä.

Niiden tietoja yhdistämällä SOK pystyi selvittämään, ketkä bonuskortin haltijat olivat ostaneet vaarallisia pannukasviksia. Tälle yli 30 000-päiselle joukolle SOK lähetti suoraan sähköpostia, tekstiviestin ja vielä varmimmaksi vakuudeksi kirjeen, joissa varoitettiin tuotteesta ja kehotettiin hävittämään se.

SOK sai menettelylleen Eviralta luvan ja oli asiasta etukäteen yhteydessä myös tietosuojavaltuutetun toimistoon. Siksi SOK:ssa hämmästyttiin, kun tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio nosti tapauksen johdosta keskiviikkona Ylen uutisissa kanta-asiakasrekisterit esille.

Aarnio piti ongelmallisena, että kuluttajat eivät tiedä, kuinka yksityiskohtaisia tietoja heistä on rekistereihin kirjattu. Kauppaketjut eivät kaiken kukkuraksi ole kertoneet, että rekistereistä pystytään selvittämään yksittäistenkin tuotteiden ostokset.

Tietosuojavaltuutetun huoli on sikäli aiheellinen, että kanta-asiakasrekisterit yhdistettynä kassatietoihin voivat väärissä käsissä ja väärin käytettyinä tarjota jopa pelottavia mahdollisuuksia kansalaisten jokapäiväisen elämän tarkkailemiseksi. Silloin koeteltaisiin jo vakavasti muitakin perusoikeuksia kuin tietosuojaa.

Tällä kertaa menettelylle oli ehdottomasti hyväksyttävä peruste, koska sen avulla todennäköisesti pelastettiin lukuisia ihmisiä myrkytykseltä. Samalla saatiin hyvää harjoitusta samanlaisten tai mahdollisesti vielä vakavampien tapausten varalle.

Kuluttajan kannalta on jopa huojentavaa, että joidenkin kyseenalaistama bonuskorttijärjestelmä voi tiukassa paikassa osoittautua eräänlaiseksi henkivakuutukseksi, jonka ansiosta elintärkeää tietoa voidaan välittää nopeasti kaikille, jotka sitä tarvitsevat.

Niin kauppaketjujen kuin valvovien viranomaisten on kuitenkin pidettävä huoli siitä, että vastaavaa tehdään jatkossakin vain äärimmäisessä tilanteessa. Kenellekään ei kuulu, mitä matti meikäläinen on marketista viikonlopuksi ostanut, ellei se vaaranna hänen ja muiden henkeä ja terveyttä.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Pääkirjoitukset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X