Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Esalaiset
Markus
Luukkonen
@LuukkonenMarkus markus.luukkonen@ess.fi

Esalainen

Kun lentoyhtiö tarjoaa kahvilipukkeita kannattaa selvittää, onko oikeutettu parempaan

Kuluttaja-asiamies haastoi keskiviikkona Finnairin markkinaoikeuteen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan yhtiö ei ole maksanut asiakkailleen asianmukaisia korvauksia viivästyneistä tai peruuntuneista lennoista. Sen sijaan Finnair on tarjonnut hyvitykseksi lahjakortteja ja rahaa, joiden taso alittaa pakottavat EU-säännökset. Lisäksi se on sovintotarjouksissaan edellyttänyt, että matkustaja luopuu oikeudestaan täyteen vakiokorvaukseen.

Hyvä, että asia tutkitaan, sillä korvauksien maksaminen on lentoyhtiöissä laajalti puutteellista.

Viime kesänä teimme kahden perheen kesken matkan Pohjois-Amerikkaan. Lennot ostimme Icelandairilta.

Lähtöaamun lento peruttiin teknisen vian takia, ja matkanteko tyssäsi Helsinki-Vantaalle. Meidät siirrettiin iltapäivän Finnairin lennolle, mutta senkin lähtö myöhästyi yli kaksi tuntia. Tämän seurauksena saavuimme perille väsyneinä ja tuntuvasti myöhässä.

Matkan jälkeen haimme EU-säädösten mukaista vakiokorvausta, mutta Icelandair tarjosi vain puolet siitä perustellen, ettei yhtiöllä ole vastuuta Finnairin myöhästymisestä. Puoletkin vakiokorvauksesta merkitsi sievoista summaa. Olin lukenut pykälät: oikeus oikeaan korvaukseen ei katoa, vaikka olisi jo hyväksynyt lentoyhtiön sovintotarjouksen. Jätin tilinumeroni, ja saimme rahat.

Lentoyhtiö kuitenkin paljasti tahattomasti möhlineensä korvausasian. Muutama viikko myöhemmin kuulimme, että seurueen toiselle perheelle oli myönnetty täysi korvaus. Meille syntyi tietysti peruste epäillä hakemuksemme käsittelyä ja vaatia yhdenmukaista kohtelua.

Tähän asti juohevasti sujunut asiointi alkoi takkuilla. Asiakaspalvelusta väitettiin, ettei lennolla ollut muita matkustajia samassa tilanteessa. Seuraavassa viestissä lähetin tuttaviemme nimet, ja kun sekään ei auttanut, myöhemmin vielä heidän hakemuksensa diaarinumeron. Neljän sähköpostin jälkeen asia oikeni, ja lentoyhtiö myönsi meillekin vakiokorvauksen.

250–600 euron korvaukset ovat kovia, mutta niille on syynsä. Kansainväliset lennot ovat kasvava miljardibisnes, ja monet yhtiöt ovat hyvin kannattavia. Lentokentät ovat ruuhkaisia. Jollei myöhästymisiä ja peruuntumisia sanktioida kunnolla, kiusaus ylibuukkauksiin ja hutiloiden tehtyihin koneiden tarkastuksiin ja huoltoihin kasvaa merkittävästi.

Kun lentoyhtiö tarjoaa kahvilipukkeita ja ehkä lahjakortin, kannattaa ehdottomasti ottaa selvää, onko oikeutettu paljon parempaan.

Jos valituksen teko tuntuu jo lähtökohtaisesti ylivoimaiselta, selvittelyn voi jättää korvausten perimiseen erikoistuneille firmoille.

Markus Luukkonen
markus.luukkonen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X