Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Esalaiset
Perttu
Kauppinen
@PerttuKauppinen perttu.kauppinen@ess.fi

Esalainen

Päijät-Häme haki vähiten rahaa maakuntavalmisteluun - onko byrokratian työllistävää vaikutusta ymmärretty?

Sanonnan mukaan kakkua ei voi sekä syödä että säästää, mikä varmasti pitää yleensä ottaen paikkansa. Poikkeuksen tekee valtionhallinto, jossa säästäminen on mahdollista vain, jos kakkua ensin kylvetään ympäriinsä lapiokaupalla.

Hallituksen ajamaa maakuntauudistusta on perusteltu muun muassa verovarojen säästämisellä ja kustannustehokkuudella. Säästötavoitteet ovat toki kauniita, mutta ne eivät tule ilmaiseksi. Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) keskiviikkona julkistamassa budjettiesityksessä maakuntien hallinnon käynnistämiseen ehdotetaan käytettäväksi ensi vuonna 166 miljoonaa euroa.

166 miljoonaa euroa on tietysti vain rahtunen valtion 55,4 miljardin euron budjetissa, mutta on se silti aika paljon rahaa.

Samaan aikaan valtiovarainministeriö mainostaa ”panostavansa välittämiseen”. Tämä panostaminen tarkoittaa esimerkiksi 8,8 miljoonan euron käyttämistä takuueläkkeiden korottamiseen ja kolmen miljoonan euron käyttämistä päihdeäitien hoitoon.

166 miljoonaa euroa riittäisi runsaan 2 200 hyväpalkkaisenkin työntekijän rekrytoimiseen. Tämä tarkoittaisi sitä, että jokaista 18 maakuntaa kohti työskentelisi ensi vuonna noin 120 uutta kirkassilmäistä virkamiestä valmistelemassa hallintoa – nykyisen virkakunnan lisäksi.

On tietysti lohdullista, etteivät päihteitä käyttävät äidit ole paisuneet kymmeniä miljoonia euroja ja kolmatta tuhatta virkamiestä vaativaksi ongelmaksi.

Ehkä yllättäen, ministeriön budjettiesitys herätti maakunnissa pikemminkin raivoa kuin tyytyväisyyttä. Kävi ilmi, että liki koko potti onkin tarkoitus käyttää valtion omiin ihanan kalliisiin tietojärjestelmiin ja niihin liittyviin investointeihin. Nyt maakuntaliitot vaativat kymmeniä lisämiljoonia, jotta vaaditut valmisteluvirkamiehet saadaan palkattua.

Uusille maakunnille on ladattu töitä sosiaali- ja terveydenhuollosta aina alueellisia romaniasioita koskeviin tehtäviin. Valmistelua eittämättä tarvitaan, mutta maakuntien uudet tehtävät eivät ole täysin uusia – ne hoidetaan jo nyt maakuntaliitoissa, kunnissa tai ely-keskuksissa ja aluehallintovirastoissa.

Ja valmistella voi sitten tehokkaasti tai vähemmän tehokkaasti.

Valtiovarainministeriö jakoi jo heinäkuussa maakunnille hakemusten perusteella rahaa tänä vuonna tehtävää valmistelua varten. Päijät-Häme haki ja sai runsaat 88 000 euroa – ylivoimaisesti vähiten kaikista maakunnista. Toiseksi nuuin Lappi sai kaksi kertaa enemmän, runsaat 185 000 euroa. Esimerkiksi Satakunta katsoi tarvitsevansa valmisteluun jo liki 320 000 euroa – yli 3,5 kertaa sen mitä jotakuinkin samankokoinen Päijät-Häme.

Maakuntien välisen eron voi tietysti tulkita niin, että Päijät-Hämeen mallilla maakuntabyrokratia olisi käynnistettävissä huomattavasti suunniteltua huokeammalla.

Tai sitten niin, ettei Päijät-Hämeessä ole ymmärretty huolellisesti valmistellun byrokratian merkittävää työllistävää vaikutusta.

Perttu Kauppinen
perttu.kauppinen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (3)
Janteri

Maakuntauudistuksesta tulee erittäin jallis kepuhimmeli. Odottiko joku muu muka jotain muuta?

ITEAATTELIJA

"Maakuntien välisen eron voi tietysti tulkita niin, että Päijät-Hämeen mallilla maakuntabyrokratia olisi käynnistettävissä huomattavasti suunniteltua huokeammalla", koska Lahti on maakunta eikä muilla ole nokan koputtamista kuten yhtymän alkutaival ja puheenjotajavalinnat osoittavat.

Tavallii

Demokratia se on sellaista, että enemmistö päättää. Ja koska Lahdessa on yli 3/5 maakunnan asukkaista, ympäristökuntien jäädessä alle 2/5 osuuteen äänistä, Lahti ratkaisee. Eikä siinä todellakaan ole nokan koputtamaista.

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X