Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Esalaiset
Juha
Honkonen
juha.honkonen@mediataloesa.fi

Esalainen

Kaasua! Saisiko autollesi olla lähiruokaa?

Kesän mittaan on julkaistu monta uutista sähköautojen tulemisesta. Esimerkiksi Volvo aikoo keskittyä pelkästään niihin, Tesla tuo kauppoihin uuden mallin ja kokoomus esittää valtateiden huoltoasemille pakollisia latauspisteitä.

Hienoa, että sähköautolla menee lujaa. Se ei kuitenkaan ole ainoa eikä edes paras ratkaisu liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Pohdin paljon ekologisinta ja ekonomisinta vaihtoehtoa, kun palasin keväällä auton omistajaksi 20 vuoden tauon jälkeen. Sähköautot jäivät aika kauaksi paalupaikalta. Suurin ongelma on hinta. Sähköautot maksavat noin puolet enemmän kuin tavalliset polttomoottorikärryt.

Toinen miinus on lataamisen hitaus. Vaatii rutosti kärsivällisyyttä odotella puoli tuntia akkujen latautumista sadan kilometrin välein. Lapin-reissulla pelkkään vartomiseen voi mennä sata tuntia.

Ensimmäisenä ruutulipulle ja lopulta ostoskoriini porhalsi kaasuauto. Se on samanhintainen kuin vastaava bensiiniauto mutta käytössä reilusti halvempi. Minua hymyilyttää joka kerta, kun suhautan tankin täyteen parilla kympillä. Sillä ajelee noin 400 kilometriä.

Kaasuasemia ei juuri ole Jyväskylän pohjoispuolella, mutta ei haittaa, vaikka joskus kairalle eksyisinkin. Kaasuautoissa nimittäin on varalta myös bensiinimoottori. Mieluummin kaasuttelen kuitenkin kaasulla, sillä se on ystävällistä paitsi lompakolle myös ilmastolle.

Jotkut sanovat, että biokaasulla ajaminen on ekoteko. Siinä ilmastolle erittäin haitallista metaania muutetaan vähemmän haitalliseksi hiilidioksidiksi. Väite on totta, jos metaani syntyy joka tapauksessa.

Ehkä parasta on se, että biokaasu on autolle todellista lähiruokaa. Sen suurin tuotanto- ja jalostuslaitos Suomessa sijaitsee Lahden Kujalassa. Laitoksen tuotantomäärä vastaa 4 500 henkilöauton vuotuista polttoaineen kulutusta. Kaasua tehdään biojätteestä, esimerkiksi ruuantähteistä.

Siinä Lahden kädenojennus Suomelle, joka on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä vähintään 3,6 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä.

Jos ekologisuus ei niin kiinnosta, pääsee kaasuautolla vieläkin halvemmalla tankkaamalla maakaasua. Sen hinta on puolet bensasta. Maakaasukin on sitä paitsi ympäristöystävällisempää kuin bensiini tai diesel.

Minulla ei ole mitään sähköautoa vastaan. Päinvastoin olisi mahtavaa, jos valtio tukisi latauspisteiden pystyttämistä.

Olisi vain kiva, jos esimerkiksi autonvalmistajat ja hallituspuolueet muistaisivat myös kaasuautojen edut. Ainakin vielä ne ovat aivan lyömättömät.

Juha Honkonen
juha.honkonen@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (4)
Tessulandia

ja sitten kun saadaan melkein jokaiselle kaasu,sähkö tms muu auto niin alkaakin niiden käyttämien energian hinnat nousta! Myöskään täysin saasteetonta energiaa ei ole olemassa,jollain se tuotetaan,jollain sitä edespäin viedään ja jollia huolletaan laitteita jakelua ym,silmän lumetta on nuo luontoystävälliset höpinät. isot autotehtaatkin huijaa päästöissä,kuinkahan paljon muuta huijausta on ympärillämme??

Liftari

Puolen tunnin lataus sadan kilometrin välein ja Lapin reissulla vartotaan tuntia. Kovin on kaukana Lappi tai päässälaskutaidossa puutteita.

Liftari

johonin katosi se sata vartoomisajasta

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X