Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Esalaiset
Ossi
Arvela
@OssiArvela ossi.arvela@radiovoima.fi

Esalainen

Suvaitkaa myös finninaamaista kesäpoikaa

Kesäisin he saapuvat jälleen keskuuteemme ja ympäröivät meidät kaikkialla. Pahaa aavistamatta he saattavat ilmestyä eteemme kulman takaa tai yllättää kesken rauhallisen kaupassa asioinnin. Kesätyöntekijät ovat vallanneet maamme!

Nuo finninaamaiset ja untuva­viiksiset asiakaspalvelijat tervehtivät varovaisesti tai teennäisen pirteästi jäätelökioskeilla ja kauppojen kassoilla. Kesäisin he kysyvät haluammeko pakasteet pieneen pussiin tai löytyykö meiltä jo kanta-asiakaskortti?

Ymmärrämme heidän erilaisuuttaan, mutta välillä ymmärrys loppuu, jos kesätyöntekijä juuri minun kohdallani saa kassakoneen jumiin tai ei osaa vastata kysymykseen pullan laktoosittomuudesta.

 

Varmaan jokainen meistä on ollut nuoruudessaan kesätöissä. Itse olen ollut rakennuksilla aputyöläisenä, posteljoonina Helsingin Lauttasaaressa, sekä torimyyjänä Helsingin Kauppatorilla.

Kaikista kesäpesteistä koen oppineeni jotain, vaikka osa opeista tulikin niin sanotusti kantapään kautta.

Erityisesti asiakaspalvelutilanteissa kesätyöläisenä oppii suhteellisen paljon esimerkiksi ihmisten käyttäytymisestä ja luonteenlaadusta.

 

Mieleeni tulee kiukkuinen kerrostaloasukas Lauttasaaresta, joka vahti kellon kanssa postin saapumisaikaa joka ikinen päivä. Kyseinen asukas jaksoi kertoa minulle päivittäin, kuinka paljon saapuva posti on hänen mielestään myöhässä. Mitään luvattua postin saapumisaikaahan ei luonnollisestikaan ole, mutta tämä kellokalle oli minulle tavoiteajan joka tapauk­sessa asettanut.

Kuukauden verran kuuntelin väliaikatietoja ennen kuin tiedustelin asukkaalta hänen tarpeestaan kellottaa työntekoani. Kerroin hänelle tekeväni urakkahommaa, joten nopeus työssäni olisi myös oma etuni. Asukas lopetti tämän jälkeen työni tarkkailun ja pääsimme yhteisymmärrykseen.

 

Kaikkien meidän olisi syytä asettua näiden nuorten asemaan ja muistella omia ensimmäisiä kesätöitämme.

Aika harva on seppä syntyessään, joten suurin osa meistä on joutunut opettelemaan töissään uusia taitoja. Välillä se on saattanut tapahtua siten, että asiakas on joutunut odottamaan tovin kauemmin kuin kokeneemman työntekijän kanssa.

Kesätyöntekijä ei todennäköisesti ole hidas tai tietämätön pahuuttaan. Luultavasti hänkin haluaisi asiointisi sujuvan mahdollisimman sujuvasti ja ongelmitta.

Ole siis ymmärtäväinen ja kannustava. Ystävällisillä sanoilla on kesätyöläiselle iso merkitys työpäivän, kesän tai ehkä jopa koko loppuelämän kannalta.

Ossi Arvela
ossi.arvela@radiovoima.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Esalaiset

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X