Hesarin uudet vaatteet

Esalaiset

Kun lehti viime tiistaina neljän jälkeen kolahti postiluukusta, olin jo hereillä. Luukusta oli pudonnut eräs lehdistöhistorian sivuille jäävä tuote: ensimmäinen tabloidformaatissa oleva Helsingin Sanomat.

Hesarin kokomuutoksesta on kohkattu pitkään. Lehti itse on käyttänyt valtavasti aikaa, resursseja ja rahaa tehdäkseen tiettäväksi, että lehden koko muuttuu. Myös suunnittelutyö on tehty perusteellisesti, aikaa ja voimavaroja säästämättä.

Sen vuoksi on yllättävää, että lehti ei ainakaan minussa herättänyt minkäänlaista innostusta. Pikemminkin päinvastoin. Lehti tuntuu entiseen verrattuna jotenkin vaatimattomalta, suorastaan tylsältä, eikä sisältökään nouse esille samalla tavalla kuin ennen.

Kyse ei voi olla ammattitaidon puutteesta. Hesarin uudistusta ovat olleet tekemässä valtakunnan parhaat voimat ja apuna on ollut myös kansainvälisiä asiantuntijoita.

Luulen, että Hesari on tahallaan muutettu tabloidiksi niin, että se on selvästi vähemmän kiinnostava kuin ennen, sen vuoksi, että halutaan päästä eroon paperilehden lukijoista.

Hesari on samaan aikaan lanseerannut maksullisen digitaalisen version, jossa on sama sisältö kuin paperilehdessä. Sillä on vahvoja suunnitelmia siitä, kuinka digiversiota kehitetään ja hyödynnetään digimaailman antamia mahdollisuuksia mm. visuaalisuudessa ja liikkuvassa kuvassa.

Paperilehden tekeminen on kallista puuhaa. Mutta paperi tuo myös valtaosan mediayhtiöiden tuloista. Digimurros on kuitenkin kovassa vauhdissa. Toimituksissa kamppaillaan, kun pitäisi löytää resurssit tekemään sekä digitaalista sisältöä että paperilehteä.

Paperilehden osalta käydään kamppailua myös levikkien osalta. Helsingin Sanomien kohdalla levikin pudotus on ollut suurinta. Koko valtakuntaan leviävän lehden jakelukustannukset ovat valtaisan suuret. Sähköinen jakelutie on huomattavasti edullisempi.

Helsingin Sanomien tabloidiksi siirtymisen vuoksi myös meiltä on kysytty, milloin aiomme muuttaa Etelä-Suomen Sanomat tabloidiksi. Siitä ei ole tehty mitään päätöstä. Olemme toki huolellisesti selvittäneet, miten tabloidiksi siirtyminen tulisi toteuttaa. Olemme tehneet sen yhdessä kumppanilehtiemme Keskisuomalaisen, Savon Sanomien ja Karjalaisen kanssa.

Meillä on tarvittaessa valmius muutokseen.

Kun nyt olen vajaan viikon lukenut tabloid-Hesaria, en pysty näkemään, että se olisi se suuri uudistus, joka antaa sanomalehdelle uutta puhtia. Tällä perusteella en pysty myöskään ajattelemaan, että me broadsheetin tekijät olisimme ilman muuta vanhanaikaisia ja tabloidin tekijät olisivat automaattisesti edistyksellisiä.

Sanomalehden sisältökonsepti toimii yhä edelleen paremmin broadsheetissä. Sivun kokonaisuus hahmottuu paremmin.

Sanomalehteä on vaikea, ehkä mahdoton siirtää tabloidiin. On tehtävä kokonaan uusi tuote. On muutettava tapa lähestyä aiheita, on muutettava tapa kirjoittaa jutut, on muutettava ulkoasu.

Helsingin Sanomilla ei lopulta ollut riittävästi rohkeutta tehdä täydellistä uudistusta. Sen vuoksi se on nyt puolet pienempi.

Eikä mitään muuta.

Heikki Hakala

ESS.fi
  • Heikki Hakala

Kommentointi