Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Esalaiset

Tarvitaanko kallista Pisaraa?

Yhdessä asiassa viime talvi oli VR:lle suotuisa. Kun junayhtiö on talven vaikeuksien jälkeen vaatinut Pisara-rataa rakennettavaksi, ei poikkipuolisia sanoja ole juuri kuultu. Suunniteltu Pisara-rata tekisi Helsingin keskustan alla noin 7,5 kilometriä pitkän lenkin. Pasilan jälkeen kaupunkiratojen lähijunat kaartaisivat tunneliin ja tekisivät lenkin keskustan alla pysähtyen asemilla Hakaniemessä, rautatieaseman alla ja Töölössä.

Näin kaupunkiratojen raiteet Helsingin asemalla vapautuisivat muun junaliikenteen käyttöön, ja ruuhka asemalla vähenisi.

Jopa maakunnissa on varovasti nyökytelty Helsingin hankkeelle. Yksimielisyys voi olla tietysti näköharhaakin, koska kenenkään ei ole vielä tarvinnut kertoa, mistä vähintään 800 miljoonaa euroa maksavaan rataan saadaan rahoitus.

Pisaralle on paljon hyviä perusteluita. Helsingin aseman ruuhkien poistamisen lisäksi se parantaisi vaihtoyhteyksiä metroon ja vähentäisi vaihtojen tarvetta, kun junamatkustajat pääsisivät suoraan Hakaniemen ja Töölön alueille.

Osa perusteluista tosin on ollut liioittelevia. Talvella väitettiin, ettei esimerkiksi Joensuuhun saada yhtäkään junavuoroa lisää, ellei ratapihalle tule lisäraiteita. Joensuuhun saadaan kuitenkin vaikka heti lisävuoroja jatkamalla Kouvolaan päättyviä vuoroja pitemmälle. Näin Helsingin ahtaalle asemalle ei tarvitse lisätä yhtään vuoroa.

VR:llä on ruuhkien kanssa myös peiliin katsomisen paikka. Helsinki on aina ollut umpiasema, mutta vasta nyt VR on tilannut Intercity-juniin ohjausvaunuja. Niiden ansiosta veturinvaihtorumba Helsingin asemalla saadaan vähenemään, kun junan molemmissa päissä on ohjaamo.

Pisarassa ihmetyttää se, ettei kalliille hankkeelle ole esitetty juuri mitään vaihtoehtoja.

Onko esimerkiksi kaikkia junia pakko ajaa Helsinkiin asti? Pasilan aseman ympäristöstä ollaan rakentamassa tulevaisuudessa suurempaa keskusta, jossa vaihtoyhteydet eri suuntiin paranevat. Kuinka moni keskustassa toiseen kulkuneuvoon vaihtava matkustaja voisi tehdä vaihdon jo Pasilassa, jos yhteydet toimisivat siellä paremmin? Metroakin on soviteltu Pasilaan, joskaan sitä sinne tuskin saadaan paljoakaan Pisaraa halvemmalla.

Entä onko Helsingin aseman raidejärjestelyissä katsottu kaikki kortit? Samaisen kaupungin metro liikennöi lähijunia tiuhemmin, mutta pääteasemilla on silti vain kaksi raidetta.

Vaikka Pisara tarpeellinen onkin, ei voi olla miettimättä, mitä kaikkea saataisiin työntämällä lähemmäs miljardi euroa umpitunnelin sijaan julkisen liikenteen muuhun kehittämiseen.

Miljardilla rakennettaisiin jonkinlaiset raitiotieverkot niin Turkuun kuin Tampereellekin. Huomattavasti pienemmälläkin summalla alennettaisiin esimerkiksi Lahden joukkoliikenteen hintoja vuosiksi, ja taattaisiin kattava palvelu. Kun edes joukkoliikenteen peruspalvelu ei ole monin paikoin kunnossa, on miljardihankkeen oikeutus katsottava erityisen tarkasti.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja
Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X