Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Vaihtopenkki

Urheilumaailman suurin puhallus sisälsi oppitunnin

Floyd Mayweatherin ja Conor McGregorin taannoinen supermatsina markkinoitu performanssi oli ilmiö jota tullaan varmasti muistelemaan vielä vuosikymmenien päästä. Ei niinkään sisältönsä takia vaan markkinoinnin voiman näytöksenä. 

Tyhjästä voi nyhjäistä tapahtuman johon lähes koko maailman katseet kohdistuvat. Sillä vaikka molemmat ottelijat olivat erittäin arvostettavia urheilijoita, niin oli ottelu itsessään täynnä ilmaa.

Mayweatherin ja McGregorin nyrkkeilyottelu ei toki ollut ensimmäinen kerta, kun viihdeurheilussa sekoitetaan puurot ja vellit keskenään. Kävihän tuossa jokunen vuosi sitten eräs hyvin tuntemamme formulakuski kokeilemassa siipiään rallin huipulla. Kovaa mentiin, tiellä pysyminen vaan tuotti vaikeuksia. Rallin maailma oli kuulemma erilainen kuin rata-autoilussa.

Nyrkkeilijälegendan ja UFC-mestarin kohtaamisessa oli kuitenkin jotain ennennäkemätöntä. Ainakin näin suomalaisesta näkövinkkelistä. Tuntui ettei tapahtumaa voinut päästä pakoon. Se oli kuin Sauronin silmä, joka tunki läpi kaikesta materiasta ja kuiski katalaan sävyyn: "Osta Viaplayn PPW hintaan 59,95."

Iltapäivälehtien palstat olivat täynnä nippelitietoa kahdesta kehien sankarista. Radiossa ihmeteltiin, että mikäs juttu tämä nyt sitten on ja ihmiset kylillä ja toreilla miettivät samaa. Pasi Rautiaiselta kyseltiin jalkapallostudiossa, että kuinkahan tässä oikein tulee käymään.

Ja niinhän siinä kävi, että tapahtuma kiinnosti. Ei niin paljon, että olisin maksanut kolmen Veikkausliigan ottelun verran myöhäisyön sinisestä valosta. Tuli kuitenkin avattua Iltalehti heti ottelun jälkeiseen aamuun herättyäni. Lopputulos oli juuri sitä mitä asiantuntijat (ja monet kadun miehet ja naiset) ennakoivat: nyrkkeilijä voitti vapaaottelijan nyrkkeilyottelussa, mutta antoi shown ja ihmisten rahoille vastinetta. Sen jälkeen haki nauraen pankista hyvin yli 100 miljoonaa.

Mutta mitä muuta viihteellinen urheilu lopulta on kuin illuusio? Se kiinnostaa meitä kuluttajia, jos koemme sen kiehtovana. Voidaan puhua tasosta, temmosta, viihdearvosta ynnä muusta. Mutta lopulta kiinnostumme jostain helposti, jos muut kiinnostuvat. Ja se kiinnostus voi rakentua lähestulkoon tyhjästä.

Tämän tiesi suomalainen tapahtumamarkkinoinnin profeetta, Hasse Kallström. Lahdessa häärinyt ja kylällä laajasti tunnettu Hasse onnistui siinä missä harva suomalainen on onnistunut. Hän loihti tavallisesta Veikkausliigan ottelusta laajasti kaupunkilaisia kiinnostavan tapahtuman.

FC Lahden markkinointijohtajana toimiessaan Hasse säväytti erikoisilla tempauksillaan. Toisinaan tempaukset onnistuivat ja toisinaan ei. Tempausten merkittävin tulos näkyi kuitenkin siinä, että Hasse sai luotua itselleen suuren persoonan.

Kun Hasse jotain teki tai sanoi, niin vähintään maakuntalehti oli paikalla siitä kirjoittamassa. Tätä asemaa hyväksi käyttäen markkinointijohtaja saattoi luoda kuhinan yksittäisen ottelun ympärille. Yleisölle saattoi syntyä se käsitys, että nyt tapahtuu Hiihtiksellä tai Kisapuistossa jotain mielenkiintoista. Ja että yleisöä tulee paljon. Pitihän sitä sitten mennä, kun muutkin menivät.

Mayweatherin ja McGregorin ottelun ympärillä oli toki hitusen enemmän dollareita käytettävissä markkinointiin, kuin suomalaisessa jalkapallossa on ollut käyttää viimeisen sadan vuoden aikana. Illuusiota voi kuitenkin luoda pienelläkin. Sen tiesi Hasse Kallström ja siitä voisi moni suomalainen urheiluseura ottaa mallia.

Atte Airo

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Vaihtopenkki

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X