Kirjaelämää Lahdessa

Vinkuva fillarikommunisti kyylää yksityisautoilua

Jos niitä on kahdeksan samaan aikaan, se on paljon yhdellä 600 metrin kadunpätkällä, etenkin kun tuo katu on pihakatu. Ainakin se on sitä meille, joiden kodit sijaitsevat sen varrella.

Niille toisille se on näppärä tapa lyhentää matkaa ja välttää valot parit matkalla marketeille ja terveysasemalle ja sieltä takaisin. Ymmärrän.

Silloin sietokykyni joutuu koetukselle, kun on talvi ja katu kapenee kanjoniksi aurauskasojen ja orapihlajien väliin. Siinä kun sitten koiran kanssa illan tummetessa luistelet ja väistelet itään ja länteen kiiruhtavia oikaisijoita, alkaa käämi kärytä.

Silloin kun niitä on kahdeksan, ne eivät yleensä aja kovaa. Jos niitä on vain yksi, se saattaa suhahtaa kuuttakymppiä kadun läpi. Nopeusrajoitus on 30 km/h.

Onko tämä ongelma ja saako vinkua?

Timo Soiniko sen pilkkanimen fillarikommunisti keksi… Sama se, ajan paljon pyörällä. Se on näpsää ja kivaa ja liikuttaa jalkojen ja pumpun lisäksi päätä.

Antiikin Aristoteles opetti seuraajiaan kävellen, koulukunta sai nimen peripateettinen. Niveleni ovat sen verran kuluneet, että siihen joukkoon en liity, vaan hoidan homman polkien.

Fillarikommunisti en silti ole. Kavahdan hesalaista pyöräilykulttuuria, vastakkainasettelua autojen kanssa ja kaikenmoista nipottamista. Ei kiitos, ei Lahteen. Tämä on krouvi, vapaa ja rempseä kaupunki, tärkeily ei pue meitä.

Nyt olen alkanut miettiä, että pitäisikö kuitenkin ryhtyä kommunistien kannattajaksi. Onko autoja vähän liikaa ja tunkevatko ne myös sinne, minne niitä ei kaivata?

Autoja on liikaa, mutta en minäkään ole luopumassa omastani, joten en osaa sanoa, kenen toisen tulisi niin tehdä. Moni tarvitsee auton, sille ei ole vaihtoehtoa.

Joukkojen liikennettä ja pyöriä suosivaa kaupunkisuunnittelua, sopivia hidasteita ja esteitä kannatan. Asukkaiden ääntä pitää kuulla. Jos esimerkiksi oikominen pihakadun kautta häiritsee paria vinkujaa isompaa joukkoa, sille tulee tehdä jotain.

Mutta häiritseekö se? Kotikatuni varrella asuu sekä vanhoja että nuoria ihmisiä. Monilla nuorista on pieniä lapsia. Uskoin että saan heidät yhteisrintamaan.

Mutta ei, lähinaapurini ei jakanut havaintojani kasvavasta läpiajoliikenteestä. No, hän käy päivätöissä, eikä kuseta koiraa kolmesti päivässä, hän ei ole seuraamassa sitä.

Käännyin luontevien liittolaisten, poikien puoleen. He pelaavat pihalätkää kadulla jykeviin maaleihin, jotka joutuu joka kerta siirtämään syrjään, kun ”kiireinen” oikoja hurauttaa ohi.

Pojatkaan eivät olleet huomanneet liikenteen lisääntymistä. Harmittaahan se, kun peli keskeytyy, mutta keskeytyksen aikana voi pitää kisastudiota ja spekuloida.

Onko minusta tulossa pikkumainen kyylä ja olenko mökkiytynyt?

Työskentelen kotona. Elinpiiri on pieni ja maailma on toisaalla, mutta sitä näkee televisiosta. Ja onhan myös kirjat, lehdet ja netti. Vaimo ja koira.

Hhhmm, tässä tilanteessa ei auta kuin istua fillarin selkään ja ajaa peripateettinen lenkki ja pohtia, onko vika minussa vai meneekö se muiden piikkiin. Yleensä menee.

Kalle Veirto

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (2)
Duumari

Olen minäkin silloin tällöin "oikaissut" Launeen poikkikatujen kautta, joskin aina hiljaa ajaen. Mutta JOS "keskustakehittämisen" sijasta tai edes osa niistä turhuuteen syydetyistä miljoonista olisi laitettu eteläisen Lahden poikittaiskatujen ja liikenteen parantamiseen, niin ajeltaisiin tietenkin näitä leveämpiä väyliä myöten. Kuinka monta vuotta on jo tehty Tapparakadun alikulkutunnelia ja kuinka monta vuotta se monttu on vielä auki? Jos Tapparankatu olisi tehty 4-kaistaiseksi Hennalasta Upon sillalle kuin joskus jo 25 vuotta sitten suunniteltiin, ja tuleva Launeen läpiajotie olisi tehty ensiksi katuvaihtoehtona Liipolaan asti, saisi fillarikommunisti kärttyyntyä mökissään ihan rauhassa...

Matti Hirvonen

Ensi kertaa vain otsikon nähdessäni ajattelin mitä perus... Jutun asiasisällöstä kymppi Kallen pussiin. Jalan tai fillarilla liikkuvan katukuva on hyvin erilainen kuin autoilijan. Kannattaa muistaa että Suomen tulevaisuuden tekijät - lapset kuuluvat edellä mainittuun ryhmään. "Fillarikommunisti" pisti taas pohtimaan omaa puoluekantaa. Pysyn edelleen alkiolaisen äärikeskustan kannattajana.

Näytä lisää

Lue seuraavaksi X