Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Mielipide

Lukijalta

Lukijalta: Missä valmistettaisiin sähköautojen suuret sähkömäärät?

Kuva: Juha Peurala

Ajatuksiltaan nurmikon väriset ihmiset vouhottavat sähköautojen puolesta. Olen kysynyt heiltä, mistä se sähkö tulee? No, akuista tietenkin. Sieltähän se tietysti tulee, mutta mistä se sinne akkuun tulee? Laturista ja pistorasiastahan sähköä saadaan.

Tämä kaikki on totta, mutta monenkaan omakotitalon tai kerrostalon sähköliitäntä ei ole mitoitettu edes yhden sähköauton laturin liitäntää vastaavasti. En tunne laitteita, mutta tämän lehden artikkelissa kerrottiin, että laturin liitäntäteho on noin 110 kilowattia (kW). Tiettävästi Suomessa on 2,5 miljoonaa autoa. Jos kaikki työssä käyvät kotiin tultuaan lataisivat autonsa akut, tarvittaisiin siihen pistekuormaan pari kolme uutta atomivoimalaa.

Sähköyhtiöitten, taloyhtiöitten ja omakotitalojen jakeluverkot olisi uusittava. Usein kerrostaloissa on pistorasiat autojen lämmitystä varten, mutta kaikkien pistorasioitten yhteisteho ei riitä kuin vaivoin yhden sähköauton akun lataukseen.

Entä energian mittaus ja laskutus? Maksamme tarkasti jokaisen bensalitran henkilökohtaisesti. Samoin autojen sähköenergia olisi maksettava. Tämä tarkoittaa, että taloyhtiöissä olisi asennettava jokaiselle autoilijalle oma mittarilla varustettu liitäntäpiste.

On kuitenkin muistettava, että onhan se sähkökin jollakin tavalla valmistettava, eikä sitä valtakunnan tasolla voi varastoida.

Osallistuuko taloyhtiössä autoton tai myöhemmin auton hankkiva näihin kustannuksiin? Taloyhtiöistä tulisi sähkön jälleenmyyjiä eli liikeyrityksiä, tai auton energia mitattaisiin energialaitoksen etäluettavalla mittarilla niin kuin asuntojenkin energia.

Nykyinen autojen lämmitysenergia laskutetaan autopaikan vuokrana arviohintana. Näin voidaan tehdä, koska käyttöaika on rajattu kahteen tuntiin ja lämmittimien teho on yleensä jokaisessa autossa lähes sama. Akkujen latauksessa on kyse suurista ja vaihtelevista energiamääristä, joten sitä ei voi arvioida ja laskuttaa ”könttähintana”.

Joku neropatti sanoi, että rakennetaan sähkön jakelupisteitä samaan tapaan kuin nykyiset bensa-asemat. Toimiihan se, mutta yksi jakelupistorasia läpäisisi pikalatauksella kaksi tai enintään kolme autoa tunnissa. Miksi näin vähän?

Ladattaessa akkuun on siirrettävä tarvittava energia. Energia on teho kertaa aika. Jos henkilöauton moottorin teho on 50 kW (ehkä 80 kW), niin tunnin ajossa kuluu 50 kWh. Kun kyseinen energia ladataan akkuun tunnissa niin latausteho on 50 kW, mutta jos latausaika on puoli tuntia niin lataustehon on oltava 100 kW.

Ne, joilla on mahdollisuus seisottaa autoaan kymmenen tuntia ja ladata akku sinä aikana, selviäisivät 5 kW laturilla, mutta valmiina olevaa lämmityspistorasiaa voi kuormittaa enintään noin 3 kW, joten latausaikaa tarvittaisiin noin 17 tuntia.

On kuitenkin muistettava, että onhan se sähkökin jollakin tavalla valmistettava, eikä sitä valtakunnan tasolla voi varastoida, ei ainakaan valmiina sähkönä.

Olisihan sähköautoista se etu, että se työllistäisi arvaamattoman määrän sähkömiehiä ja lisäisi sähkötarvikekauppaa.

Kauko Törö
Lahti

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (20)
Pessi Misti

Vihdoinkin joku nostaa tämän vihreän kissan pöydälle! Kiitos tästä!

Mikke

Mielenkiintoinen pohdinta. Ei kuulosta lainkaan helpolta sähköautokantaan siirtyminen. Muutenkin talviolosuhteissa auton lämmityslaite veisi ison osan akun kapasiteetista.

Pessi Misti

Toki autoa voi viedä eteenpäin sähkömoottori, mutta se sähkö on kyllä saatava muilla keinoin kuin perinteisestä "töpselistä". Ja onhan niitä keinoja kehitteillä, vaan ensin pitää läpikäydä tämä rahastus.

Näitä luetaan nyt

Mielipide

Näytä lisää

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X